Magyarországon is eljöhet az érintésmentes készpénzfelvétel kora - Mobile Money Magyarország 2012 konferencia
2012.11.07. 17:59 | Hírek |
![]() ![]() ![]() |
Már van magyar érdeklődő (bank) arra az ATM-re, amely a mobilunk közreműködésével, kártya használata nélkül adhat nekünk készpénzt a jövőben. Az automata létezik, működik és a jövőben e fizetési mód elterjedésével olcsóbb lehet a bankok számára.
A konferencia szünetében bemutatkozott a Magyar Mobiltárca Egyesület, melynek ma már 27 tagja van. A 2011. júniusában alakult egyesület 3 célt tűzött ki: a mobil pénztárca kiépítése Magyarországon, az ügyféledukáció és a közös magyarországi NFC-s pilot megszervezése, elindítása.
A 2005 óta Szigetszentmiklóson, egyetlen európai gyártóbázisában Magyarországon készülékeket gyártó NCR magyarországi ügyvezető igazgatója, Deli Ágnes a gyakorlatban is bemutatta cége QR kódos készpénzfelvételi megoldását. A bemutató során egy mobiltelefonon előre előkészített készpénzfelvételt prezentáltak, melynek befejezéséhez már csak egy ATM-et kell választani az utcán. Amikor az ügyfél kiválasztotta a bankjegy-automatát, az azon lévő QR-kódot lefényképezve, a mobiltelefonja internetkapcsolatán át fejezi be a műveletet és anélkül, hogy az ATM-hez előzetesen hozzáérne, a gép kiadja a készpénzt. Az ügyvezető igazgató várakozásai szerint a bemutatott Mobil készpénzfelvétel nevű szolgáltatás az ATM-ek egyszerűsödését hozza majd magával: a nagy felhasználói interfész (billentyűzet, kártyakiadó nyílás, bizonylatkiadó nyílás) növekvő szükségtelensége miatt méretében csökkenni fog, ráadásul még papírt sem fog nyomtatni. Mindez a gépek árának csökkenését hozhatja, és nem utolsó sorban a bankkártya csalások csökkenését is, hiszen az ATM-et így nem lehet majd manipulálni. A Bankkártya.hu kérdésére az igazgató asszony elmondta, hogy konkrétumokat még nem mondhat, de van magyarországi érdeklődő az új ATM-ek bevezetésére, így az akár a magyar piacon is megjelenhet.
Forrai Péter, az OTP Bank elektronikus banki ügyvezető igazgatója előadásában egyetlen kérdést boncolgatott: Mikor indul el a potenciális szereplőkkel egy sikeres mobilfizetési rendszer Magyarországon? Előadásában reálisan, a földön járva próbálta körbejárni a mobilfizetés mai helyzetét Magyarországon.
Az OTP Bank 2009-ben indult az NFC alapú fizetési megoldással, még a mobil operátorok előtt, tehát a bankok ezzel nagyon régóta foglalkoznak és szükség is lesz rájuk a jövőben. Pár százezer kártya kibocsátás történt és mintegy tízezres elfogadói terminál épült ki az elmúlt 3 évben. A szakember szerint a mobilfizetésnek sarokkövei a bankok közötti átjárhatóság, az ügyfelek edukációja, és a kereskedők védelme.
Forrai Péter szerint a mobilfizetésre jelenleg nincs jelentős ügyféligény. Sok esetben az igények nem keletkeznek, hanem keletkeztetik azokat, a bankok jelenleg utóbbi helyzetben vannak.
Ma már jelentős a számlapénz és ha egy bank rendelkezik megfelelő infrastruktúrával, akkor azt alkalmazhatja a számlapénz elköltésére is. Ráadásul a bankok mögött már kiforrott jogi háttér van, mely könnyítheti a mobilfizetés elterjedését.
A szakember szerint a mobilfizetés sikeréhez az összes résztvevőnek sikeresnek kell lennie. A tortából úgy lehet nagyobb szeletet kihasítani, ha a torta nagyobb lesz. A világban a mobilfizetésben nincsenek best practice-k, azaz legjobb megoldások, hanem csak pilotok vannak. Forrai Péter hisz abban, hogy mindenki józan ésszel és reális megoldással fog előállni a mobilfizetés terén, mert önmagában attól, hogy az ügyfélnek jó a mobilfizetés, még nem fog elterjedni a mobilfizetés: a sikerhez valamennyi szereplő sikeressége szükséges.
A mobilfizetés sikeréhez az OTP Bank elektronikus banki ügyvezető igazgatója szerint a megoldásnak többet kell nyújtania, mint a kártyás fizetés, különben a mobilfizetés így nem tartalmazna olyan elemet, mely alapján az ügyfelek tömegesen átállnának. Példa lehet a lojalitás, beléptető rendszerek, tömegszolgáltatás (pl. tömegközlekedés), melyek már vonzók lehetnek. Miközben az elvárások nagyok, az ügyfél nem akar többet fizetni a mobilfizetésért. Ezért a szakember a realitás talajára helyezkedve arra figyelmeztetett, hogy a mobilba könnyú mindent beleálmodni, de a valóságra lefordítani már nem is olyan könnyű.
Forrai Péter szintén megerősítette, hogy az NFC-s mobilfizetés 2013-ban elindul Magyarországon.
Nényei László, a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. pénzügyi vezetője azzal kezdte előadását, hogy egy kereskedőnek mindenképpen részt kell vennie a mobilfizetésben, mert aki lemarad, az kimarad. A Spar a mobilfizetési megoldások közül NFC-s megoldásokban rendelkezik viszonylag nagy tapasztalattal. A Spar 400 üzletében 400 milliárd forint forgalom keletkezik egy évben 180 millió ügyfélkontaktussal. A Spar hálózatában 2300 POS terminál biztosítja a bankkártya elfogadást, mely teljesen azonos felépítésű. Az üzlethálózat a második legnagyobb Magyarországon, évi 25 millió tranzakció mellett 50 millió SuperShop tranzakció is zajlik a hálózatában.
2011 novemberében indították el az NFC-s fizetést, mely mára a bankkártyás forgalom 3%-át (az összforgalom 0,8%-át) teszi ki, ez lefordítva azt jelenti, hogy az NFC már átlagosan 4,3 szupermarket forgalmát tartja el a Spar hálózatában.
Az NFC-s forgalom szinte exponenciálisan nőt, az idei év 40-44 hetére már elérte a 90 ezer tranzakciót és 300 millió forintos forgalmat, miközben a teljes I. félévben 80 ezer tranzakciót kezeltek.
A Spar hűségkártyája, a SuperShop "NFC-sítése" műszakilag már biztosított. 2012. június 30-án 2 százalékát tett ki az Erste SuperShop co-branded érintésmentes fizetésre alkalmas kártyák aránya a teljes magyarországi érintésmentes kártyaállományból, ezért a hűségprogram cége nem az érintésmentes kibocsátás további erőltetését, hanem a SuperShop kártya mobil virtualizálásával fogja átugrani az "NFC-sítést", azaz egyből a mobiltelefonba kerül majd a fizetőeszköz, nem lesz átmenetileg kártyára helyezve.
A 2 éve indult mobilfizetési mechanizmus forgalma, mely mára elvesztette az érdeklődést, a marketingköltséget sem érte el. A sok szerződés, egy adott banknál szükséges bankszámla nehézkessé tette az FHB Mobilfizetés szolgáltatását, így azt néhány hete meg is szüntették.
A Spar osztrák partnercége (amely egyébként nem tulajdonos) amúgy bevezetett egy QR-kódos hozzáadlott értékesítési technikát Ausztriában, a pénztárnál ennek leolvasásával valósul meg a fizetés. A vezető szerint az új értékesítési technika mindenképpen szükséges egy új mobilfizetési megoldás sikeréhez.
A jövő a Sparnál is a remote payment típusú fizetés (pl. SMS, QR-kód), a kuponok kezelése, az ügyfélirányú kommunikáció fejlesztése, továbbá az értékesítési technikák fejlesztése.