Az iCsekk megoldás jó platform lehet a sárga csekk karosszékből történő kiegyenlítésére - Mobile Money Magyarország 2012 konferencia

2012.11.09. 10:58 | Hírek

Az IIR első mobilfizetéses konferenciáján kisebb vita bontakozott ki az iCsekk és a konkurens MasterCard Mobile alkalmazás előadói között a biztonság kontra kényelem kérdéséről. Azonban mint oly sok minden másban a mobilfizetés témakörében, egyértelmű válasz jelenleg erre sincs.

David Brendl a Visa mobil- és érintésnélküli fizetés marketing menedzsere, aki a mobilfizetési megoldások bevezetésével foglalkozik a Visánál, azzal kezdte az előadását, hogy az okostelefonok és a tabletek jó eszközöket kínálnak az NFC-s fizetésre. A kártyacég a nyári olimpián mutatta be az érintésmentes fizetést a gyakorlatban. A londoni olimpiára minden buszon kontaktmentes kapcsolat született, ez egy példa volt a globális megoldás helyi bevezetésére. Jövőre a földalattin is bevezetik az érintésmentes fizetést, csak Londonban több ezer érintésmentes leolvasó fog működni.

A Visa az olimpiai Samsung telefonból 850 példányt osztott ki egész Európában sportolóknak és jól ismert személyiségeknek, akik nagykövetei voltak az érintésmentes fizetésnek, nyilatkoztak az újságoknak. Az érintésmentes fizetések száma megduplázódott az Egyesült Királyságban, amit kommunikációs teljesítménnyel ért el a Visa.

A Visa több terméket is bevezetett a mobilfizetésben, pl. pénzküldés, mobilfizetés, célzott ajánlatok, SMS üzenetek. A Visa szerint élmény a mobilfizetés az ügyfelek körében, és a kártyacég sokat fektet abba, hogy az ügyfelek meg is ismerjék ezt a megoldást. Mint a Visa európai országtérképe mutatja, eltűnt a korábbi szürke sáv, mely összefüggően elválasztotta a Visa nyugat-európai és kelet-európai érintésmentes fizetésre alkalmas régióját, az érintésmentes fizetés immár Európa valamennyi országában jelen van. 1 év elteltével tehát már nem magáról az érintésmentes fizetésről szól a kérdés, hanem annak mikéntjéről.

Európában már 30 érintésmentes fizetési pilot van a Visa hálózatában, így a társaság már ún. "mobil life" programokra koncentrál. a kibocsátás mára már rendes üzletmenetben zajlik. A menedzser példának megemlítette Szlovákiát, ahol 3 kibocsátó bank van jelen az érintésmentes fizetési piacon, méghozzá a 3 legnagyobb, a bankszektorból együttesen 70%-os a piaci részesedéssel, mellyel a szlovák érintésmentes kártyapiac az egyik legjobban teljesítő piac kezd lenni: Európában az első 5 között van. Szlovákiában a kártyák 28%-a (1 millió darab) alkalmas érintésmentes fizetésre, az érintésmentes kártyákat kibocsátó Tatra Bank tranzakcióinak 60%-a érintésmentes.

Csehországban 1 nagy kibocsátó bank (Tatra Bank) van jelen az érintésmentes piacon, Ausztriában 2 kibocsátó. Lengyelország a legjobban teljesítő piac Európában, az európai érintésmentes kártyakibocsátás 32%-át a lengyelek adják. A mobil termináljaik 25%-a már alkalmas érintésmentes fizetésre, a tranzakciók több mint 7%-a érintésmentesen zajlik.

A magyar piacról szólva David Brendl megemlítette, hogy közel 5%-os az érintésmentes kártyaolvasó terminál penetrációja, mintegy 4.000 db terminállal. Magyarországon már elkezdték teljesíteni a bankok a mobiltelefonos fizetést is az elfogadói oldalon, a menedzser éppen a Citibankot említette meg a Visa oldaláról. Magyarországon jelenleg nagyok a kihívások a felkészülés, az elfogadottság, a kibocsátás terén, de egy adott mennyiségnél már támogatni fogják a piacok a kommunikációt, és az sikeres lesz. Ehhez több helyi partner is kell, jelenleg csak az Erste Bank bocsát ki érintésmentes fizetésre alkalmas bankkártyát Magyarországon.

George Kaloutas, az NCR Mobile európai értékesítési menedzsere előadásában felvázolta a piaci trendeket. A mobilfizetés ma egy gyorsan fejlődő technológia. Az 53%-os piaci részesedéssel bíró Google Android 5 éve még nem is létezett. Ezen belül már 75%-os az Android piaci részesedése az okostelefon szegmensben. A tabletek piacán az Apple 50%-os piacrészesedéssel bír, de a Google egyre inkább szorongatja. A bankok, amelyek a tabletekben is jelen akarnak lenni, az okostelefonokra optimalizálnak, miközben ez pár éve még pont fordítva volt: a mobiltelefonon akartunk teljes weboldalakat megjeleníteni. Bolygónk 6 milliárd lakójából 4,8 milliárd használ mobiltelefont és (viszonyításul) 4,2 milliónak van fogkeféje. A mobilfizetés inkább a fejletlenebb területeken segít eljuttatni az embereket a készpénzmentes fizetés világába. Például Kenyában több tranzakció történik, mint a Western Union rendszerében.

Az NCR-nél a mobilokkal is számolnak a jövőre nézve. Az NCR támogatja a mind a készülékben, mind a felhőkben történő adattárolást (e-pénztárcát), mert még nem tudni, melyik győz. Kevesen tudják, hogy az egyre népszerűbb QR-kódot teherautó pótalkatrészek tárolására találták ki 1994-ben, ma meg már teljesen univerzális a használata, az értékesítési menedzser legutóbb például már a játékosok neve mellett is látott QR-kódot egy futballmeccsen. (A szerk. megj.: mivel a játékos neve a legfontosabb és az nagy betűkkel amúgy is rajta volt, vajon a reklámon kívül mire kellhetett a QR-kód?) :)

George Kaloutas szerint a mobiltelefon a legnagyobb hatást gyakorolja az ATM-ekre a következő 4-5 évben. Az elmozdulás már megtörtént, a végcél a pénztárcánk telefonba költöztetése az NFC által. A mobilcsatorna a leggyorsabban növekvő csatorna jelenleg, így kell a mobilstratégia! Egy 3 éves kutatás megmutatta, hogy az internetbank, illetve mobilbank felhasználók igen aktívak, és képesek egyik napról a másikra váltani az egyes bankszámla elérési platformok között.

A konferencia szünetében Magyarországon is bemutatott QR-kódos ATM készpénzfelvétel 3 hónapja indult el Angliában. A bizalmas információ megfelelő kezelése volt a cél, ezért a bankjegy-automatán feltüntetett QR-kódban csak az ATM koordinátája látszik, semmi bizalmas információ nem olvasható ki belőle. Az ügyfél a telefonján előkészíti a tranzakciót, majd az ATM-mel történő fizikai interakció nélkül kiveszi a pénzt bármelyik ATM-ből. Ezzel csökken a csalások lehetősége, hiszen az adatokat nem az ATM-en kell bevinni, hanem a mobiltelefonon, amely egy személyesebb eszköz, így a magánélet védettségét is növeli. A mobiltelefon és az ATM között semmilyen helyszíni kommunikáció nincs, a két gép csak az interneten érintkezik egymással. A QR-kódos készpénzfelvétel emellett környezetvédelmi célokat is szolgál azzal, hogy ezeknél a tranzakcióknál az ATM nem nyomtat bizonylatot.

A bankjegy-automata egyébként más műveletekre is képes, pl. csekket beszkennelni, illetve az ATM-en meg is lehet jelentetni személyes marketing üzenetet, pl. a 3 nap múlva következő születésnapomra egyedi hitelajánlatot kapok a bankomtól, vagy a 18 éves gyermekemnek kell-e gépjárműhitel?

George Kaloutas kérdésre válaszolva elmondta, hogy az ellopott mobiltelefonnal nem lehet készpénzt lopni, ugyanis az alkalmazásba be kell jelentkezni, így az biztonságos.

Elkán Tamás, a Díjnet Zrt. üzletvezetési osztályvezetője a Díjbeszedő Holding Zrt. iCsekk megoldását mutatta be a konferencia hallgatóinak. A Díjbeszedő Holding 93%-ban papír alapú számlát bocsát ki (2007-ben indult az elektronikus számlabemutatás) és 10%-ban fizetnek az ügyfelek készpénzzel (2008-tól OTP ATM-en, internetbankban, interneten, 2009-től mobilfizetés, CIB internetbankban, 2010-től QR-kódos fizetéssel, 2011-2012-ben Android és iPhone platformbővítés történt).

Az iCsekk rendszer a mobiltelefonon keresztüli fizetést kínál az ügyfél számára mind az elektronikus, mind a papír alapú számla esetében. A Díjbeszedő megoldásával a csekken szereplő összeget a sárga csekk kibocsátója a postai készpénzátutalás díjánál olcsóbban kapja meg, az ügyfél pedig postai sorbanállás helyett bankkártyával (akár hitelkártyával, vásárlásként, tehát akár kamatmentesen) ki tudja egyenlíteni.

Az iAgent alkalmazás az iCsekk alternatíváját kínálja: a kártyaadatok bevihetők egy ügynök, értékesítő mobilkészülékébe, mellyel az ügyfél kártyaelfogadással fizetheti a díjakat. Az alkalmazás biztonságos és nem engedi, hogy a megadott bankkártya adatokkal az ügynök saját maga fizessen az iCsekken. A Díjbeszedő Holding Zrt. azt tapasztalta, hogy ismert cég és ismert személy esetén az ügyfél megadja a kártyaadatait.

Az iCsekk rendszer célja, hogy minél szélesebb körnél telepítsék és fizessenek vele, mellyel a számlakibocsátó partnerek számára egy új fizetési csatorna nyíljon meg. A jövőben az értéknövelő szolgáltatások kifejlesztése a cél, például a csoportos beszedések is fizethetők legyenek a segítségével (a szolgáltató és az ügyfél is beállíthatja ezt), a loyalty pontgyűjtés és beváltás, adománygyűjtés. Ezek kombinálhatók is, pl. a loxalty egyenlegem terhére támogathatok egy alapítványt.

Az előadó és a MasterCard Mobile konferencián jelen lévő képviselője között kisebb vita bontakozott ki az előadás végén arról, hogy hasznos-e a kártyaszám regisztrációja a mobilfizetés terén. A MasterCard Mobile egy biztonságosabb fizetési megoldást kínál azzal, hogy a 99 Ft-os egyszeri regisztrációs SMS-ben a telefonomra kapott kóddal lehet csak bankkártyát regisztrálni a rendszerbe, az iCsekk megoldásnál azonban bárkinek a kártyájával fizethetek. Míg a MasterCard Mobile képviselője a biztonság és a felhasználói tudatosság mellett foglalt állást, addig az iCsekk képviselője megemlítette, hogy a MasterCard Mobile megoldásában épp a regisztráció egy olyan pont, ahol elbizonytalanodhat a felhasználó, vagy el is állhat az alkalmazás használatától, ezért ők könnyíteni kívánták a fizetési folyamatot. (Mint korábbi cikkünkben is olvashatták, a MasterCard Mobile által mobilfizetési tesztre felkért bloggerek egyikének is beletört a bicskája a regisztrációba, bár ez nem a MasterCard Mobile hibája volt, mindenesetre a rendszer korlátja.) A két hazai QR-kódos fizetési megoldás képviselője végül megegyezett abban, hogy ezt a kérdést még korai véglegesen eldönteni.

Nagy Sándor, a GRoby Netshop Kft. ügyvezető igazgatója a 20 éves GRoby 12 éve működő online szolgáltatásáról tartott előadást, mely az 5 (napokon belül 6) budapesti üzletén kívül egy további értékesítési pont és egy alternatív értékesítési csatorna. Nagyjából 1,4 millió vásárló van ma az interneten az egyes piakutatók átlagai alapján, amelyből 1 millió rendszeres vásárló.

Amit ma az ügyfél elvár az internetes webshopoktól: olcsóság, pontos szállítás, rövid átfutás, már napközbeni, illetve hétvégi kiszolgálás, személyesebb kapcsolat, bankkártya és PayPal fizetési mód is legyen a drága utánvét mellett. A GRoby saját kiszállítókat alkalmaz, de ez nem általános, ezért a szállítási díj drágává teheti az árut.

A GKI eNet szerint a fizetések 5%-a (szolgáltatással együtt 12%-a) bankkártyás fizetés. Hazánkban a GRoby volt az egyetlen, mely a piac mind a 9 fizetési megoldását bevezette, de mára már csak a két leginkább használtat alkalmazza. A piaci forgalom 80%-át hozó áruházak 99%-ában található on-line fizetési mód. Az elektronikus fizetés kezd alapértelmezett lenni, az utánvét pedig általában feláras. Érdekes megfigyelés, hogy a mobil platformra terelt ügyfelek fizetési hajlandósága magasabb.

A GRoby kosárátlagai (=egy vásárló vásárlásának átlagai): 21.5 ezer Ft utánvéttel, 28,9 ezer Ft on-line bankkártyás fizetéssel, 23,3 ezer Ft mobil POS-en, 24,5 ezer Ft PayPal esetén. A hazai on-line bankkártyás fizetési piac 7,6%-a (magánforgalom esetén 16,5%-a), a mobil POS piac 4,5%-a, PayPal piac 1,4%-a (magánforgalom esetén 3,1%-a) bonyolódik a GRobynál.

2013 első negyedévében a számlák alján lévő QR-kód segítségével elindul az ad-hoc online bankkártyás fizetés, melyről az ügyfél a helyszínen dönthet (ahogy dönthet jelenleg a helyszínen a mobil POS fizetésről is). Talán az ad-hoc jellegéből fakadóan a GRoby tapasztalatai szerint az ezzel fizető ügyelek nyitottabbak más fizetési módokra is.

Jelenleg a mobil platformról rendelők aránya 10%. A GRoby által kifejlesztett mobil alkalmazás 3-4 hete jelent meg, most még csak az iPhone-ra fejlesztve érhető el. Ennek segítségével az ügyfél bármely élelmiszer vonalkódját a mobiltelefonja kamerájával beszkennelve az alkalmazás meg tudja mondani, hogy a GRoby forgalmazza-e azt a terméket, és ha igen, milyen áron.

Idén nyáron zajlott a MasterCard Mobile alkalmazást használók fizetési hajlandóságának felmérése az élelmiszer termékek tekintetében. Budapesten a metró aluljárókban, közlekedési csomópontokban lehetett megvásárolni nagyon kedvezményes élelmiszer csomagokat QR-kód segítségével. Ez egy teljesen új dolog volt, a piac még nem ismeri ezt a fizetési kultúrát. A kampányra alacsony költség volt jellemző, ezért hatékony reklámnak bizonyult (a megismerést vásárlás követte). Az újdonságból fakadóan kevés tényleges rendelést kaptak, viszont nagy számú volt az ügyfélmegkeresés telefonon és interneten. Az ügyvezető igazgató elmondta, hogy vannak terveik későbbre is, ezért ezt az értékesítési módszert a jövőben előtérbe helyezik.

Kérdésre válaszolva Nagy Sándor elmondta, hogy a GRoby úgy látja: az ő üzleti területekün (élelmiszer) nem olcsóbb ma már a webshopos üzemeltetés, mint a bolti, méghozzá a raktározási költségek miatt. Az igazgató ezzel magyarázta azt is, hogy az elmúlt 12 évben egyetlen versenytársa sem lépett be erre a piacra (bár jövőre várható a Tesco Online indulása).

Vissza a cikkekhez

Keresés

Bank szerinti cikk szűrés

Bankkártya klub

 Email:
 Jelszó:
Elfelejtett jelszó