A magyarok 77 százaléka pontosan fizeti a számláit
2018.09.26. 23:40 | Hírek |
Tavalyhoz képest nem tapasztalható jelentős változás a fizetési morál tekintetében – derült ki az EOS Csoport idei, fizetési szokásokat vizsgáló kutatásából.
A számlák 77 százalékát fizetik pontosan a magyarországi ügyfelek, így elmondható, hogy stabilizálódott az arány, ami nagyjából megfelel a regionális átlagnak. Magyarország idén hatodik alkalommal vett részt a kutatásban, amelyet Európa egyik vezető kintlévőség-kezelő vállalata a TNS Kantar piackutató intézettel közösen végzett. A kutatásban 17 ország, mintegy 3400 döntéshozóját kérdezték meg a vállalati- és magánszemély ügyfelek fizetési szokásairól.
Nem látszik lényeges változás a fizetési határidők tekintetében: 2018-ban, a magyarországi vállalatok átlagosan 38 napos fizetési határidővel számláztak, csakúgy, mint egy évvel korábban. A magánügyfelek számára kiállított számlák átlagos fizetési határideje 30 nap, ami 10 nappal marad el az üzleti ügyfelek számára kiállított számlákétól (40 nap). Magyarországon némileg hosszabbak a fizetési határidők, mint a kelet-európai átlag (35 nap).
2018-ban a számlák 19 százalékát fizették késedelmesen – hasonlóan a tavalyi arányhoz, ami megegyezik a kelet-európai átlaggal. Ha az elmúlt évek trendjeit szemléljük, egyértelmű javulás látható a magyarok fizetési szokásaiban, ugyanis 2014-ben a számlák 74 százalékát fizették ki időben, míg 21 százalékot késedelmesen.
A behajthatatlan követelések aránya megegyezik a tavaly mért értékkel, a Magyarországon kiállított számlák 4 százalékát nem fizetik ki egyáltalán, ami 2014-hez képest viszont jelentős, 2 százalékpontos javulást mutat.
A nemfizetésnek és a késedelmes teljesítésnek hasonló okai vannak a magánszemély és a vállalati ügyfelek esetében. A vállalati szektor számára értékesítő piaci szereplők ügyfelei a késedelmes fizetések és nemfizetések okaként leginkább a körbetartozást (54 százalék), a beszállítói hitelek használatát (50 százalék), illetve a csődöt (46 százalék) említették; míg a nemfizető magánszemélyek 60 százaléka hivatkozott pénzügyi problémákra és 45 százalékuk teljes fizetésképtelenségre. A szándékos nemfizetést a megkérdezett vállalatok céges ügyfelek esetében 28 százalékban említették, míg magánszemély ügyfelek esetében 40 százalék találkozott a problémával. Ebbe az arányba a szándékos csalás mellett az elégedetlenség vagy a számla jogosságának megkérdőjelezése is beletartozik.
Agárdi Marianna, az EOS Faktor Zrt. fedezetlen követeléskezelési igazgatója szerint: „Az idei kutatásból láthatjuk, hogy stabilizálódott a magyar ügyfelek pozitív fizetési magatartása. Ennek ellenére a szándékos nemfizetés aránya továbbra is meglehetősen magas. Az ilyen adósságok behajtása a vállalatok belső követeléskezelő módszereivel és lehetőségeivel kevésbé hatékony, így ilyen esetekben sokat segíthet egy külső, professzionális kintlévőség-kezelő partner bevonása. Külső partnert minden második (48 százalék) megkérdezett magyar vállalat alkalmaz” – mondta el a szakember.
Az EOS Magyarország új üzletággal gazdagodott tavalyhoz képest. Az eddigi fedezetlen követelések (tehát meg nem fizetett személyi kölcsönök, áruhitelek, stb.) kezelése mellett új üzletágban jelent meg a jelzáloggal fedezett követeléskezelés, így idén márciustól kettős ügyvezetéssel működik az EOS Magyarország. A jelzáloggal fedezett üzletágban az UniCredit Banktól megvásárolt 15 milliárd forint értékű állományt kezelnek, mely mintegy 1300 személy kintlévősége (a csomagban a magánszemélyek hiteleinek aránya 98 százalékos).
Mint a sajtótájékoztatón a követeléskezelő cég vezetői elmondták, a fedezetlen hitelekkel foglalkozó üzletágban várnak egy felfutást, de ennek fő oka, hogy az elmúlt időszakban kevesebb kínálat volt az állami tulajdonba került közműszolgáltatók saját hatáskörben kezelt kintlévőségei miatt. Az ingatlannal fedezetes kintlévőségek jellemzően lakosságiak. Magyarországon 2015 év vége óta zajlik banki jelzáloghitellel fedezett hitelek követeléskezelőhöz történő átruházása, melynek keretében a bankok egyben adtak el nagyobb csomagokat. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a bankoknál lévő nem teljesítő hitelállományának összege csökkenőfélben van annak köszönhetően, hogy a bankok egy része már piacra vitte a kintlévőségeit. A jelenlegi, még bankoknál lévő állomány összege mintegy 2 milliárd euróra tehető.
A bankoknál szigorú szabályok vonatkoznak a kintlévőségek eladására, így ezektől több szabályozás (Basel, MNB) miatt egy bizonyos idő után meg kell válniuk és ki kell vezetniük a mérlegükből. Az erre szakosodott EOS Csoport a bankokénál több áthidaló megoldással, köztük részletfizetéssel, futamidő módosítással áll az adósok rendelkezésére azok teherviselő képessége arányában. Thümmerer Péter vezérigazgató a sajtótájékoztatón kiemelte, hogy ezt jelentősen nehezíti az európai adatvédelmi szabályozás (GDPR), melyre a felkészülés jelentős erőforrással és nehézséggel járt. A céljuk minden nesetben az, hogy a tartozás megfizetése fenntartható legyen és a bankoknál humánusabb, nagyobb mozgástért biztosító fizetési megoldásokat kínáljanak.
A cikk első részében ismertetett tanulmány csak a fedezetlen hiteleket vizsgálta.