Még mindig nem tudni, hogy mi lesz a Penny cashback szolgáltatásának sorsa

2015.08.11. 09:00 | Hírek

A Bankkártya.hu-n eddig szándékosan nem írtunk a Penny Market üzletlánc által bevezetett, vásárlás melletti készpénzfelvétel szolgáltatásról. Azért maradtunk látszólag csendben, mert - ellentétben a szolgáltatásban semmi aggályt nem találó első üdvözlő sajtócikkekkel - nem akartunk elmenni fontos szakmai kérdések, illetve a háttérhez szükséges konzultáció mellett. A legnagyobb piaci szereplő, az OTP Bank válasza meghatározó lett volna - a Penny elfogadó bankjaként -, ezért e nélkül nem akartuk megjelentetni a cikket. Bár az OTP válaszára még mindig várunk, mégis megtörjük a csendet és összefoglaljuk, amit eddig tudunk a szolgáltatásról.

Mint azt a Kiszámoló.hu cikke az egyik olvasójának jelzésére világgá kürtölte, a Penny Market diszkont üzletlánc olyan szolgáltatást vezetett be 2015 júliusában, melynek során minden vásárlójuknak lehetőséget biztosítanak legfeljebb 20 ezer forint díjmentes felvételére a Penny üzlethálózatban, amennyiben legalább 3 ezer forintért vásárol és bankkártyával fizet. A felvett készpénzt a vásárlás végösszegéhez csapják és együtt küldik be a bankba, így a kártyabirtokos számláján a készpénzzel megnövelt összeg lesz a vásárlási tranzakció értéke, és a díjazásra a vásárlás szabályai érvényesek.

Később a szolgáltatásról beszámolt a BankRáció.hu,  és a Mindenár.hu nyomán az Index.hu is.

A Bankkártya.hu-t több szakújságíró felhívta, és a konzultációink után már egy másik árnyalatú cikkcsoport kezdett kikerekedni, sőt ettől kezdve a gazdasági lapok már elkezdtek nyíltan a pénzügyi tranzakciós illeték kérdésére fókuszálni:
http://index.hu/gazdasag/2015/07/21/adocsalas_lehet_a_penny_atm-es_otletebol/
http://hvg.hu/kkv/20150721_Adocsalasnak_is_minosulhet_a_Penny_Market
http://www.vg.hu/vallalatok/keszpenzfelvetel-vekony-jegre-lepett-a-penny-454146

A Bankkártya.hu a Kiszámoló.hu-n megjelent cikk után egyből a Penny Markethez fordult, ahol telefonon megígérték, hogy keresnek egy illetékest, aki nyilatkozik, de végül csak egy e-mailt kaptunk az alábbi információkkal (szó szerint idézzük):

Ezúton tájékoztatjuk Önt, hogy Anyavállalatunk döntése értelmében társaságunknak nem áll módjában interjút adni. A készpénzfelvétel szolgáltatással kapcsolatban az alábbiakról áll módunkban tájékoztatni Önt:

- Az új szolgáltatásunk országszerte, mind a 200 Penny Market üzletben 2015 júliusában indult.
- A Cash back szolgáltatás mostantól folyamatosan a vásárlók rendelkezésére áll.
- A szolgáltatásért a Penny Market a vásárlónak nem számol fel extra költséget.
- A tranzakció bankkártyás fizetésnek minősül, nem ATM-es készpénz felvételnek.
- Valamennyi Vásárló, aki rendelkezik bankkártyával, igénybe veheti ezt a szolgáltatást.
- Ennek a fizetési módnak nincs havi korlátja, valamennyi 3000 forint feletti vásárlásnál, a vásárló maximum 20.000 forint készpénzfelvétellel élhet.

Természetesen megdöbbentünk, hogy nem nyilatkoznak egy újonnan bevezetett szolgáltatásról, ez teljesen szokatlan, de két kérdést visszaküldtünk, hogy legalább azt válaszolják meg. A két kérdés az alábbi volt:

1) mi teremti meg annak jogi alapját, hogy a Penny készpénzt adjon a vásárlónak? Például a kártyaelfogadóval kötött szerződésükben lehetőség nyílik arra, hogy POS termináljaikat készpénzfelvételi pontként is használják a vásárlók, vagy ez az ő üzleti döntésük, nem is szükséges hozzá a bankkal külön szerződni?

2) hogy alakul a törvény szerinti pénzügyi tranzakciós illeték befizetése, hiszen az eltér a vásárlás és a készpénzfelvétel tekintetében? A Penny közli az illeték fizetésére kötelezett bankkal, hogy mekkora összegű készpénzt adtak a vásárlóknak és a bank ez alapján befizeti a dupla illetéket?

A Penny erre már nem volt hajlandó válaszolni, mindössze ennyit írt vissza:

Ezúton tájékoztatjuk Önt, hogy társaságunk a korábban Önnek megküldött információkat nem kívánja kiegészíteni illetve bővíteni, szíves megértését ezúton is köszönjük.

Később annyit azért kértek, hogy küldjük el a cikket, ha megjelenik. :)

Az OTP Bank közölte, hogy csak a Pennyvel történt konzultáció és vizsgálat után fog válaszolni a kérdéseinkre, így a labda a levegőben maradt: mi a helyzet a pénzügyi tranzakciós illetékkel? Az OTP Bank és a MasterCard sem nyilatkozott az ügyben más sajtótermékeknek sem.

Közben a Hgv.hu újságírója kiderítette, hogy a készpénzfelvétel a hitelkártyákkal is működik, méghozzá a vásárlás díjáért és az általában ingyenes vásárlási tranzakciós díjért, ráadásul hozzátehetjük, hogy a határidőig visszafizetve kamatmentesen is. Sőt, kiderült az is, hogy olyan hitelkártyával is működik a tranzakció, mely készpénzfelvételre nem alkalmas (Bevásárlókártya termékek a CIB és a Raiffeisen Banknál).

A fentiekből nyilvánvaló, hogy a készpénzt felvevő ügyfél bankja nem tudja, hogy itt készpénzfelvétel is történt.

Holott a sajtó általi példákban felhozott, nyugat-európai cash back szolgáltatások csak betéti bankkártyával vehetők igénybe. Bár nem teljesen új keletű ez a szolgáltatás hazánkban sem, hiszen már 2007 óta létezik az OTP Bank "Vásárlás készpénzfelvétellel" nevű hasonló szolgáltatása, bár az csak az OTP kártyásai számára érhető el a szolnoki és a szegedi Coop áruházakban:
http://www.bankkartya.hu/hirkategoria/hirek/cikk/4147-a-bankkrtyahu-bemutatja-a-vsrls-kszpnzfelvtellel-logt
http://www.bankkartya.hu/hirkategoria/hirek/cikk/7768-eladsok-a-krtyapiac-2010-konferencin-ii

Visszatérve a Pennyre, a klasszikus cash back szolgáltatáson kívül, amelyre az elfogadó bankkal szerződni kell, a dolog akkor állná még meg a helyét, ha a Penny a készpénzfelvételi lehetőségre is kibővítette volna a POS terminál üzemeltetési szerződését az elfogadó bankjával. Ebben az esetben valóban bárki vehetne fel nála készpénzt, és az teljesen szabályos lenne, ekkor azonban hiába hirdetik ingyenes szolgáltatásként, a bank szabja meg ennek a díját, és a tranzakció az idegen bankfióki készpénzfelvétel díjjal lesz terhelve, ami a legmagasabb belföldi készpénzfelvételi díjnak számít. Ezt pedig nem érdemes reklámoznia a Pennynek, mert a nála levásárolt 3000 forinthoz képest összemérhető lehet az "ingyenpénz" készpénzfelvételének díja egyes bankszámlák esetében, tehát az első számlakivonat után az ügyfél inkább mérges lesz, mint elégedett.

Ez nem teljesen légből kapott gondolat, hiszen ezt csinálta a Magyar Posta egészen mostanáig: az általános készpénzfelvételi szolgáltatás közel 20 évvel ezelőtti bevezetésekor hangsúlyozta, hogy a posta nem kér pénzt a készpénzfelvételért. Hát a posta tényleg nem, de a bank igen, méghozzá nem is keveset, így az "ingyenes" postai készpénzfelvétel hamarosan a legdrágább készpénzfelvétel megbélyegzést kapta, ami sok elégedetlenséget okozott az ügyfelek körében.

A postára egy kicsit lejjebb még visszatérünk, ám előtte még ismertetnénk két fontos piaci szereplő válaszát a kérdéseinkre. A Spartól Nényei László pénzügyi vezető a Bankkártya.hu azon kérdésére, hogy lépnek-e a Penny szolgáltatása után hasonló irányba ők is, illetve a Penny megoldása bevezethető-e náluk, lakonikusan csak annyit válaszolt, hogy "A szolgáltatás bevezetése – tekintet nélkül kártyaelfogadói szerződéseinkre - jelenleg nincsen napirenden." Világos válasz.

Végül megkérdeztük a SIX Payment Services-t is, mely a hazai kártyaelfogadási piac legnagyobb független szereplője, ráadásul gazdag nyugat-európai tapasztalatokkal rendelkezik, amely piacon elterjedt a Pennyéhez hasonló cash back szolgáltatás.

A cégtől Ács Zoltán országmenedzser a Bankkártya.hu kérdéseire elmondta, hogy a kereskedő vásárlásként végrehajtott tranzakció során nem adhat készpénzt vissza az ügyfélnek, hiszen erről a POS terminálnak egy külön információt kellene visszaküldenie a kártyatársaságoknak. Ebben az esetben nevezhetjük tehát ezt egy nem normál tranzakciónak.

Az országmenedzser egyértelműen "nem"-mel válaszolt arra kérdésünkre, hogy a kereskedő adhat-e készpénzt a vásárlónak úgy, hogy azt vásárlásként számolja el a SIX felé. Ács Zoltán ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy a kereskedő adhat vissza pénzt a vásárlónak, de csak áruvisszatérítés esetén, és akkor sem készpénzt, hanem a kártya mögötti bankszámlára küldi vissza a pénzt egy ún. "visszamenő tranzakcióban". A SIX természetesen bizonyos országokban, bizonyos kereskedői igényeket kielégítve tudja nyújtani a cash back szolgáltatást is. A magyar kereskedők eddig nem érdeklődtek náluk cash back szolgáltatásról, amely - mivel egy külön funkció -, mindenképpen technikai fejlesztést is igényel.

A cash back szolgáltatás elterjedése egy adott országban meglévő pénzügyi szokások függvényében történik. Míg Lengyelországban ez például egy abszolút elterjedt szolgáltatás, addig a SIX többi piacain kevésbé az. Ács Zoltán hozzátette, hogy amennyiben a jövőben a cash back szolgáltatás elterjedhet itthon is, úgy a SIX ahogy a korábbi években is, kész idomulni a piaci igényekhez.

És akkor most érdemes visszakanyarodni a postához. A Penny cash back szolgáltatása kapcsán megszólalt Suppan Márton, a Peak Financial Services igazgatója is, aki a posta hasonló szolgáltatásához mérte a cash backet. A Portfólió.hu cikkében a szakember olyan indokkal vette védelmébe a Pennyt, amelyről addig senki sem beszélt. A Penny ugyanis bankközi jutalékot fizet a kártyaelfogadási szereplőknek, miközben az ügyfélnek ingyen adja a készpénzt. Suppan Mártont szó szerint is idézi a Portfólió, aki szerint "ez egy nagyon pozitív lépés volt a Penny részéről, mert rájöttek, hogy érdemes alternatív pénzügyi szolgáltatásokat nyújtani, és ezekkel vásárlókat magukhoz csalni".

Tehát mint látszik, nincs egységes vélemény a Penny szolgáltatása mögött, még az újságírók is csak feltételes módban beszélnek és találgatnak, hiszen a Penny sem hajlandó megszólalni az ügyben.

A végleges megoldást az OTP Bank fogja közölni a piaccal, így cikkünket a hitelintézet válaszának kézhez kapásakor frissítjük. Addig Olvasóink szíves türelmét kérjük!

Vissza a cikkekhez

Keresés

Bank szerinti cikk szűrés

Bankkártya klub

 Email:
 Jelszó:
Elfelejtett jelszó