Mostantól nem kell irigykedni a svédekre: már hazánkban is lehet bankkártyával adományozni

2017.11.17. 08:00 | Hírek

A bankkártya história tele van olyan esetekkel, amelyeknél az életben megtapasztalt saját problémáikra szültek megoldást a banki szakemberek. Most egy újabb fejezettel gazdagodott a bankkártya történelem: az Ingenico magyar szakemberei - készpénzük híján - nem tudtak adományozni egy alkalommal az egyik budapesti plázában. Gyorsan kifejlesztették az ellenszert, méghozzá mindjárt négyfélét is: egy karon hordhatót, egy asztalra rögzítettet, egy önállóan is megálló talpas kivitelt és ez utóbbit beintegrálták egy Citylight plakátba is a fővárosi Wesselényi utcai villamosmegállóban. Mostantól egy érintéssel adhatunk pénzt a karitatív szervezeteknek vagy egyházaknak, méghozzá készpénzfelvétel vagy átutalás helyett a bankkártyás vásárlás egyszerűségével és annak díjáért. A kártyaelfogadó az OTP Bank.

Sármay Bence, az Ingenico magyarországi igazgatója azzal kezdte a sajtótájékoztatót, hogy az Ingenico céget 1980-ban alapították, mára a világon és Magyarországon is piacvezetőnek számít. 125 országban 22 millió termináljuk és 2000 fizetési applikációjuk van, amelyeken 3,5 milliárd tranzakció zajlik évente. Az Ingenico minden évi árbevételéből (mely a tavalyi évben 2,3 milliárd euró volt) 10 százalékot fejlesztésre fordít. A világban 88 kirendeltségük van több mint 6800 munkavállalóval.

Az Ingenico számára kiemelt fontosságú a biztonság. A cég minden terméke megfelel a biztonsági előírásoknak és szabványos.

Nemzetközi trend, ahogy szélesedik a kör a kártyával fizethető áruk és szolgáltatások terén. Ma már felügyeletmentes ételautomatákban vagy parkolóautomatákban is lehet bankkártyával fizetni, de az állami szolgáltatóhelyeken, adóhivatalokban is lehetséges a bankkártyás fizetés, mely a gazdaságot fehéríti. A kormány POS terminál telepítési programmal is támogatja a hazai vállalkozókat. A kártyás vásárlás aránya egyre nő, ahogy terjed a elfogadóhelyi hálózat.

A bankkártya elfogadást a készpénzkezelés külön költségei is ösztönzik. A készpénzt számolni, tárolni és szállítani kell, szállítás közben ellophatják, sőt már olan ios előforult, hogy egy adománygyűjtő perselyt elloptak. Ha ugyanez POS terminálll történt volna, akkor csak a POS terminált tudták volna ellopni, a pénzt nem.

A készpénzes adománygyűjtésnél létezik egy emberi kockázat is, amikor az adomány gyűjtője ellopja a pénz egy részét vagy egészét. A POS terminál esetében a pénz közvetlenül a szervezet bankszámlájára kerül, így kizárt a pénz eltulajdonítása. Az Ingenico által nyújtott megoldások biztonságosak és biztonságosan kapcsolódnak.

A fejlesztési ötletet az szülte, hogy az Ingenico munkatársai éppen egy plázában jártak, ahol egy adománygyűjtő lánnyal találkoztak. Szerettek volna pénzt adni neki, de nem volt náluk készpénz, így nem tudtak jótékonykodni.

A cég szakemberei 4 különböző megoldást mutattak be a sajtótájékoztatón. Jelenleg mindegyik csak prototípus, egyedi modell.

Az első egy hordozható mPOS, melyet a Bankkártya.hu hasábjain a ReadyPay és az Allianz megoldása kapcsán már bemutattunk. Ez bármilyen androidos mobileszközzel párosítható, amelyik legalább 6-os veriójú Android rendszert futtat, ezért az ár-érték aránya kiváló. A tablet nem része a konstrukciónak, így a szervezet a saját tabletét is használhatja. Nagyságrendileg egyszeri 70 ezer forintba kerül a POS terminál és a tableten futó szoftver megvásárlása, de van mód részletekben történő kifizetésre és bérlésre is. Az Ingenico részéről az üzemeltetésért havi 1500 forintot kell fizetni havonta. Ezen felül nincs semmilyen költség (a kártyaelfogadó bank szokásos kártyaelfogadási jutalékán felül).

A megoldás leginkább tablethez illik, mert annak képernyője az adományozó ügyfél számára is könnyebben látható, mint a mobiltelefon kijelzője. Ez a megoldás bármilyen bankkártyát (mágnescsíkos, chipes, érintéses) képes elfogadni, és kizárólag digitális bizonylatot képes elküldeni az ügyfél által megadott e-mail címre. Az e-mail címet adatkezelési okokból nem tárolhatják a bankkártyás fizetés részeként, ezért ha az ügyfél rosszul adta meg az e-mail címet vagy másik e-mail címet szeretne megadni, akkor a terminált üzemeltető személy egy webes felületre belépve nem látja az e-mail címet, amire újra tudja küldeni az e-mailt, vagy másik e-mail címre is el tudja küldeni. Ez a terminál rendezvényeken, bevásárlóközpontokban, vagy bárhol az utcán használható, kézben vagy nyakpánton hordható. A készülék -10 +40 fok között működik üzembiztosan.
 

A második modell ugyanennek az asztali változata, mely csak abban különbözik, hogy asztalhoz rögzíthető, ezzel kizárt, hogy ellopják a készüléket, illetve egy fontos különbség még, hogy ezen az ügyfél saját maga önkiszolgáló módon is tud adakozni. Ez a verzió egy fém vázban nyert elhelyezést, így bemutatótermekben, bankfiókokban, irodákban, rendezvényeken, áruházakban vagy üzletekben használható.

Mindkét megoldás előnye, hogy a hozzá Bluetooth kapcsolaton keresztül párosított mobileszköz SIM kártyáját használja, ezért nem kell hozzá külön SIM kártya.

Mindkét megoldás tetszőlegesen programozható tovább, így az alapítványok egyedi igényeinek is megfeleltethető. Így kialakíthatók fix adományösszegek, melyek közül az adományozó szabadon választhat, vagy kialakítható egyedi összeg megadása is. Az adományozás végén arra is van lehetőség, hogy a megoldás egy továbbfejlesztett változatában az ügyfél megadja adatait az általa támogatott szervezetnek, vagy feliratkozzon a hírlevelére.

Mint az Ingenico jelen lévő szakemberei megerősítették, ez a megoldás magára a fizetésre fókuszál, de a jótékonysági szervezetek, egyházak már meglévő informatikai megoldásai (pl. hírlevél feliratkozás, adó 1 százalék, stb.) mind meghívhatók róla, ez csak programozás kérdése. Adatkezelési jogszabályi okok miatt arra azonban nincs mód, hogy az ügyfél digitális bizonylat kézbesítése céljából megadott e-mail címet bármilyen más célra felhasználják, ehhez tehát az ügyfélnek újra meg kell adnia az e-mail címét.

A tableten futó alkalmazás úgy van programozva, hogy a bemutató módban váltják egymást egy bizonyos könyvtárba feltöltött háttérképek vagy videók, ezeken bemutatható a tevékenység vagy az elért eredmények, vagy bármilyen médiatartalom. Amíg ez a szoftver fut rajta, a tablet semmi másra nem használható, semmi más program nem futtatható rajta, semmilyen más funkció nem érhető el rajta. A tablet ilyenkor kioszk módban működik, így nem lehet megváltoztatni a menürendszert, kilépni az alkalmazásból, vagy internetezni (ez egyben az adomány gyűjtő személyt is megakadályozza abban, hogy bármi mással töltse az időt a tableten, mint az adománygyűjtés).

A háttérképen futnak a mappába feltöltött képek vagy videók. A médiatartalom feltölthető egy külső szerverről, sőt távolról is beállítható mindez egy laptoppal. Amikor az ügyfél megböki a képernyőt, akkor megáll a képvetítés és elindul az adományozás, mely logikusan és érthető visszajelzéseken át vezeti végig az adományozót a teljes folyamaton (tehát például mikor kell a terminálhoz érinteni a kártyát). A tableten futó alkalmazás felveszi a kommunikációt a POS terminállal, a terminál kijelzi a fizetendő összeget és a fizetést a megszokott módon a terminálon keresztül kell lebonyolítani. A tablet adja a visszajelzést, hogy a fizetés sikeresen megtörtént-e. Az ügyfél ilyenkor megadhatja az e-mail címét, hogy arra kapja meg a digitális bizonylatot, hiszen a POS terminál nem tud nyomtatni. A fizetési folyamatban megadott e-mail címet kizárólag egyszer használják fel és nem adhatják át az adományozott szervezetnek, sőt a folyamat végén törölni kell. Az email szövege testre szabható, az ügyfél pedig a megszokott bizonylatadatokat kapja meg fájlként, csatolásban.

Ha egy idő után nem kap reakciót a program, visszatér a bemutató módba és folytatódik a képek és videók vetítése.

A program jelenleg angol vagy magyar nyelven tud futni, a tableten beállított nyelvtől függően, de kiterjeszthető egyéb nyelvekre is.

A sajtótájékoztatóra meghívott alapítványok és egyházak képviselői leginkább arra voltak kíváncsiak, hogy a folyamat hogyan lenne folytatható a fizetés után úgy, hogy megismerhessék az adományozó adatait, illetve az feliratkozhasson például a hírlevelükre, illetve az adományozó hogyan kérhetne például számlát vagy adóigazolást a befizetett összegről.

Mint az Ingenico szakemberei hangsúlyozták, ők elsősorban a fizetési folyamatra fókuszáltak, így nyitva hagyták a lehetőséget az alapítványok egyedi igényeinek a kialakítására. Az biztos, hogy a fizetési folyamatban megadott e-mail cím adatkezelési okok miatt nem tárolható és nem használható fel arra, hogy átadják a szervezetnek, de a folyamat folytatódhat vagy akár eleve kezdődhet is az adományozott szervezet igényei szerint, illetve az alkalmazás összekapcsolható a szervezet honlapjával, mobilalkalmazásával. A digitális bizonylat nem adóügyi bizonylat, így az adományozónak mindenképpen számlát vagy igazolást kell adnia a szervezetnek, melyhez kiindulásul a fizetési bizonylat szolgálhat.

Felmerült az az igény is, hogy az ügyfél egyszeri megbízással rendszeres támogatásra adjon megbízást. Az Ingenico válasza szerint a rendszeres elfogadás egy másik termék, de az is megoldható. (A Bankkártya.hu megjegyzése: az adományból élő szervezeteknek bizonyára semmit nem mond már a PPO botrány, amelynek keretében Magyarországon először éltek vissza rögzített kártyaadatok rendszeres megterhelésével (ami csak egyszer sikerült), ezért a lakosság bizalma nem feltétlenül van meg a kártyaadatok megadására rendszeres terhelés céljából.)

Végül megjegyzendő, hogy a fizetési megoldás ugyan adománygyűjtésre optimalizált, de az adománygyűjtésen kívül bármilyen szolgáltatás kifizetését is el tudja látni.

A harmadik megoldás neve iSelf. Ez egy felügyelet nélküli megoldás, csak érintéses tranzakciókra alkalmas,ezért - az eddig ismertetett két megoldástól eltérően - csak 5 ezer forintig fogadhat adományokat, hiszen nincs PIN billentyűzete az 5 ezer forint feletti tranzakciókhoz. A megoldás strapabíró, ahogy azt az ételkiadó és kávéautomatában már megszokhattuk. A készülék nem nyomtat bizonylatot, így ha az adományozónak ez feltétlenül szükséges, akkor az adományozott szervezethez kell fordulnia, akinek a közbenjárására az Ingenico el tudja küldeni a digitális bizonylatot az ügyfélnek. Ez a készülék lehet kül- és beltéri, felszerelhető irodaházban, kórházakban, bevásárlóközpontokban, közlekedési csomópontokon vagy parkolókban, -20 és +65 fok között képes rendeltetésszerűen működni. A készüléken az ügyfél az adományozás előtt külön gombokkal választhatja ki az adományra szánt összeget, a prototípuson 3 gomb közül lehet választani. (Mivel csak 5000 forint az adományozás felső határa a PIN billentyűzet hiányában, ezért túl sok variáció amúgy sem jöhet szóba.) A készülék elhelyezést nyerhet önállóan, azaz talpon állva vagy a falra szerelve is.

Végül a negyedik készülék, amit a sajtótájékoztatón bemutattak, egy Citylight poszterben nyert elhelyezést. Ez ugyanaz, mint az előző megoldás, csak beépítésre került a poszterbe. Ennek a kül- és beltéren is használható készüléktípusnak a prototípusa a budapesti  Wesselényi utcai villamosmegállóban élőben is látható most egy hónapon keresztül, 2017. december első feléig. Bárki használhatja adományozási célokra, de mivel itt nem szereltek fel gombokat a plakátra, ezért egyetlen beállított összeg, 1000 forint értékű adomány juttatható az érintéssel. A terminál előlapja és háza itt is testre szabható és a kijelzőn a szervezet maga is megjelenhet. (A Wesselényi utcai megoldásban a kikötött cipőfűző bekötötté válik a sikeres fizetés után, jelképezve azt, hogy a segítség sikeres, ezért a kijelzőn meg is köszönik az adományt.)

Két utóbbi megoldás nem akkumulátorról működik, mint a két elsőként ismertetett megoldás (ámbátor, ha a tablet hálózati tápellátásra van kapcsolva, akkor nem merül le), de a két utóbbi megoldás elsősorban hálózati tápellátásra van méretezve, ennek ellenére elviekben itt is megoldható az akkumulátoros tápellátás.

Mind a négy megoldás esetében jelenleg csak az OTP Bank lehet a kártyaelfogadó bank. Az alapítványok képviselőinek kérésére az Ingenico szakemberei elmondták, hogy más bankkal is kialakítható a kapcsolat, de ennek jelentős beruházási költségei vannak, amit olyankor a megrendelést kérőnek kell kifizetnie.

Az OTP Banktól az alapítvány a kimutatásban megkapja a fizető ügyfél nevét és az összeget valamint az időpontot, így van lehetőség összerendelni az adományt az adományozó (a tényleges fizetés végző személy) személyével.

Az első két, saját áramellátással üzemelő megoldás (tehát amikor tabletet használnak), az eddigi tapasztalatok szerint 60-70 tranzakciót bír egy feltöltéssel (ez nyilván a tablet adottságaitól is függ), így ha ennél többre van szükség, akkor a tabletet hálózati tápellátással kell ellátni.

A következőkben az Ingenico saját sajtóközleményét közöljük az eseményről.

Ezentúl készpénzmentes adományokat is fogadhatnak az alapítványok és jótékonysági szervezetek

Az egyszerű és biztonságos fizetési megoldások globális piacvezetője, az Ingenico Group (Euronext: FR0000125346-ING) bemutatta legújabb, kifejezetten alapítványok és jótékonysági szervezetek számára fejlesztett megoldásait, amelyek segítségével lehetőséget teremt készpénzmentes adományok gyűjtésére akár emberi felügyelet nélkül is.

A készpénzmentes adományok fogadására alkalmas megoldásokat az Ingenico Hungary szakemberei fejlesztették ki és alapvetően két fő típusból állnak: egy érintésmentes fizetést lehetővé tévő rögzített vagy mobil állványon elhelyezhető eszközből, illetve egy mPOS terminálból és egy táblagépből álló eszközből, amelynek létezik asztali állványra szerelhető, illetve kézben hordozható, mobil változata is. A közerületeken elhelyezett citylight eszközök üzemeltetője a JCDecaux.

Ingenico – JCDecaux adománygyűjtő citylight

A citylight eszköz a reklámposzter és a készpénzmentes érintésmentes fizetésre alkalmas fizetési terminál kombinációja, amelyből az első a 4-6-os villamos Wesselényi utcai megállójába lett kihelyezve november közepén. A plakáton egy jótékonyságra buzdító poszter és egy kijelző kap helyet, és egy, az eszközbe épített – önkiszolgáló automatákból már megszokott - Ingenico IUC 180B terminál segítségével, emberi felügyelet nélkül képes adományok fogadására. Az eszköz működéséhez csupán elektromos áram és internet elérés szükséges. Utóbbi lehet vezetékes, SIM kártyás mobilnet, wifi vagy Bluetooth kapcsolaton keresztül érkező internetkapcsolat is. Az Ingenico igény esetén biztosítja a SIM kártyát az eszköz működtetéséhez, de bármely ma használatos SIM-et képes fogadni a rendszer. Az eszköz a citylight mellett elérhető egy egyszerűbb, mobil állványra szerelt kiszerelésben is, amely beltérre vagy akár kültérre is rögzíthető.

Ingenico készpénzmentes adományfogadó megoldások

A további két megoldás egy-egy Ingenico iCMP mobil POS terminált és egy táblagépet tartalmaz, amelyeket asztali állványon, illetve kézen lehet viselni. Ezek az eszközök például kitelepülések során, irodákban vagy éppen bankfiókokban teszik minden eddiginél egyszerűbbé a készpénzmentes adományok fogadását, mivel képesek minden Magyarországon forgalomban lévő bankkártya és NFC fizetésre képes mobileszközről tranzakciókat fogadni. Az adományokról igény esetén emailben érkezik visszaigazolás az adakozó számára. A terminál biztonságos Bluetooth hálózaton csatlakozik a táblagépen futó applikációhoz, és annak internetelérését használva, titkosított csatornán hajtja végre a tranzakciókat. Az eszközök működtetése csak minimális emberi felügyeletet igényel.

Sármay Bence, az Ingenico Group Magyarországért felelős értékesítési igazgatója szerint fontos mérföldkő a fejlesztés az alapítványok és jótékonysági szervezetek életében: ”Az Ingenico Group egyik legfontosabb célkitűzése, hogy a készpénzmentes tranzakciókat minél egyszerűbbé és biztonságosabbá tegye. Nagy öröm számunkra, hogy saját fejlesztésünkkel a készpénzmentes fizetések világa a jótékonyság számára is megnyílik. Ezt az új termékcsaládot elérhető áron szeretnénk kínálni a jótékonysági szervezetek számára, megkönnyítve számukra az adománygyűjtés új dimenziójához történő csatlakozást”  – mondta el a szakértő.

Vissza a cikkekhez

Keresés

Bank szerinti cikk szűrés

Bankkártya klub

 Email:
 Jelszó:
Elfelejtett jelszó