Összehasonlítottuk a POS terminál üzemeltetők ajánlatait
2018.12.21. 08:00 | Hírek |
![]() ![]() ![]() |

Inkognitóban teszteltük a négy legnagyobb hazai bankkártya elfogadót: az OTP-t, a Fizetési Pontot, a SIX Payment-et és a K&H-t.
Mutatjuk, kivel érdemes szerződni, ha szolgáltatót keres, vagy ha a meglevő POS terminál szolgáltatóját lecserélné.
Az utóbbi években egyre több szereplő lépett be a bankkártya elfogadó piacra, köztük bankfüggetlenek is. Közülük is kiemelkedik a Fizetési Pont, ami innovatív megközelítésével kevesebb, mint két év alatt nőtt a piac második legtöbb POS terminált üzemeltető szereplőjévé. Érdemes megemlíteni még a SIX Payment Services-t, ami 2010-es hazai elindulása óta a piac harmadik legnagyobb szolgáltatójává vált.
Kíváncsiak voltunk, hogy hogy áll most a bankkártya elfogadó piac, hiszen a jutalékokat a bankok üzleti titokként kezelik. A bankkártya kibocsátási oldalával ellentétben az elfogadási oldalon egyáltalán nincsenek közzétéve a feltételek, sőt, egyenesen üzleti titkot képeznek. Olyannyira, hogy az egyik piaci szereplőtől bekért ajánlatban a dokumentum címlapján ott is szerepel a „bizalmas“ jelző.
Próbavásárlás a négy nagy szolgáltatónál
Ha már nem lehet nyilvánosan adatokhoz jutni, akkor egy kis cselhez folyamodtunk: egy általános ajánlatot kértünk be a magyarországi piac négy legnagyobb szolgáltatójától.
Az ajánlatok összehasonlíthatósága miatt megalkottuk egy átlagos elfogadóhely modelljét, amihez a Magyar Nemzeti Bank adatait használtuk fel.
A képzeletbeli kereskedőnk havi kártyás fizetési forgalma 170.000 forint volt (a magyarországi elfogadóhelyek 66%-át figyelembe vett átlagos érték), havi 50 darab kártyás fizetési tranzakció mellett. Az egyszerűség érdekében azt feltételeztük, hogy jellemzően forint alapú bankkártyákkal történik a fizetés, így a különböző devizaátváltási banki „trükkök” hatását elimináltuk.
Annak érdekében, hogy kiszűrjük a rövidtávra adott esetleges kedvezmények „torzító” hatását is, öt évre számoltuk ki, hogy képzeletbeli kereskedőnknek mennyibe kerülne, ha a négy szolgáltató valamelyikével kötne szerződést.
Összehasonlítási szempontok:
- POS terminál telepítés költsége
- POS terminál havi bérleti, üzemeltetési és kommunikációs díj
- kártyaelfogadási tranzakció fix díja
- kártyaelfogadási tranzakció jutalékának átlagos mértéke
- Van-e lehetőség a kereskedő számára bevételt eredményező növelt értékű szolgáltatásra?
Ha rosszul dönt, akár négyszer drágább is lehet a kártya elfogadás!
A négy ajánlat összehasonlítása meglepő eredményt hozott. Hatalmas különbség figyelhető meg az egyes szolgáltatók között árazási feltételei között. A legkedvezőbb árú Fizetési Pontokhoz képest:
- az OTP ügyfeleinek több, mint másfélszer,
- a K&H ügyfeleinek háromszor,
- a SIX ügyfeleinek pedig négyszer (!) drágább a POS terminál üzemeltetés.
Ez a hatalmas különbség bennünket is meglepett, hiszen köztudomású, hogy a bankkártyák elfogadása standard szolgáltatás, példával élve: teljesen mindegy, hogy kitől vesszük az áramot, ugyanazt a minőséget kapjuk - másképpen fogalmazva, a konnektorból ugyanaz a minőségű áram jön ki. Ugyanez igaz a bankkártya elfogadásra is, így nem értjük a hatalmas különbség okait.
A SIX Payment esetében ráadásul az is jelentős hátrány, hogy ők már a telepítésért is 50.000 forintot kérnek, amit, mindenki más díjmentesen végez el.
Ráadásul az egyik szolgáltatónál a terminál még bevételt is termel
Amellett, hogy a költségek kapcsán is kimagaslik a Fizetési Pont ajánlata, partnereiknek még bevételszerzési lehetőséget is biztosít a telepített terminál, hiszen Magyarországon egyedülálló módon, a növelt értékű szolgáltatások (mobilegyenleg feltöltés, csekkbefizetés) után jutalékban részesülnek. Mindössze havi 50 darab mobil feltöltési és 50 db sárga csekk befizetési tranzakciót feltételezve a kereskedők 5 év alatt 240.000 Ft bevételre tehetnek szert, ami bizony meghaladja az ötéves üzemeltetési költséget, így a kereskedő még profitot is termelhet!
Meglepetésként ért bennünket, hogy a Fizetési Pont partnereinek nem csak ingyenes lesz a kártyaelfogadás biztosítása, de, még tisztes bevételt is termelnek vele, így ők az egyetlenek, akik ötéves távon még nyerni is tudnak a kártya elfogadáson.
Konklúzió
A POS terminál üzemeltetői körképünk alapján látható, hogy érdemes a kártyaelfogadó helyszínek tulajdonosainak bölcsen döntenie, mert akár hétszer többe kerülhet a kártya elfogadás biztosítása a legolcsóbb (Fizetési Pont) és legdrágább (SIX Payment) szolgáltató között, miközben a bankkártyák elfogadását mindkettő ugyanúgy a kártyatársasági előírások alapján, egyformán végzi.
A tesztünk eredményeképpen arra jutottunk, hogy ha ma szeretnénk kártyaelfogadást biztosítanunk az üzletünkben, akkor mindenképp a Fizetési Ponttal szerződnénk, mert értékajánlata meggyőzően jobb, mint a többi szereplőé.
A kisördög mondatja velünk: ha már lenne kártya elfogadásunk, akkor is megfontolnánk, hogy a jóval olcsóbb Fizetési Pontra átváltsunk… ahogy egy korábbi reklámban hallhattuk: „Mert hülye azért nem vagyok!”.
(A cikk megjelenését a Fizetési Pont támogatta. A cikkben szereplő adatok a cikk megjelenésének időpontjában pontosak voltak, de azóta változhattak.)