Újdonságok jönnek a digitális egészségpénztári szolgáltatásokban

2017.08.24. 09:00 | Hírek

Nem csak a banki és biztosítói, de a pénztári (egészségpénztári és önkéntes nyugdíjpénztári) szektorban is terjednek a mobilalkalmazások. A jogszabályi környezet szigorúbb ugyan, de megvan a módja annak, hogy a pénztártagok életét megkönnyítsék ezek az alkalmazások, egyben sokszínűbb és érdekesebb szolgáltatásokat nyújtsanak. Bene Zsanett, a Bancard Kft. szakértője bemutatja a pénztárak működésében hamarosan bekövetkező digitális korszak újdonságait.

Homa Péter, szerkesztő (BKHU): - A banki mobilalkalmazások már évekkel ezelőtt megjelentek, ma már a nagyobb bankok mindegyikének van mobilapplikációja. Hogy állnak ezzel az egészségpénztárak vagy éppen a nyugdíjpénztárak Magyarországon?

Bene Zsanett, szakértő, Bancard Kft. (B.Zs.): - Az elmúlt 2-3 évben ebben jelentős fejlődés indult meg, a pénztárak is sokat foglalkoztak a mobilalkalmazások fejlesztésével. A befolyásosabb és magát ügyfélbarátnak tekintő pénztárak mindegyikénél mára már megjelentek a mobilalkalmazások vagy ezek kialakítása folyamatban van.

BKHU: - Mit tudnak ezek az alkalmazások és miben segíthetik az életünket?

B.Zs.: - A mobilapplikációk abban tudnak segíteni, hogy az adott pénztár szolgáltatását hozzánk legközelebb hol érhetjük el, milyen kedvezményeket lehet ott érvényesíteni, illetve lehet-e egészségpénztári kártyával fizetni.

BKHU: - Miben különbözik ez attól, mintha a mobilomon mindezt a weben keresztül nézném meg? Nyújt-e többet az applikáció?

B.Zs.: - Gyorsaságban, hatékonyságban mindenképpen. Illetve azt se felejtsük el, hogy a mobilnál a térképes megjelenítés nagy előnynek számít. Egy komplexebb szolgáltatás esetében, amit igénybe akar venni az ügyfél, hasznosabb lehet megnézni a lehetőségeket egy mobilalkalmazás segítségével, mint egy böngészőablakban.

BKHU: - Miután kiválasztottam, amit meg szeretnék vásárolni, milyen fizetési lehetőségeim vannak és hogyan tudom (illetve tudnám, ha létezne) ezekben kihasználni a digitalizáció előnyeit?

B.Zs.: - Jelenleg ez eléggé változatos. Van, ahol nem nagyon, de van, ahol tudok kártyával fizetni, amit megmutat a mobilapplikáció. Elindultak olyan trendek is, melyek segítik az ügyfelet abban, hogy ha nincs feltöltve a kártyája, akkor még ott a helyszínen, a fizetés előtt közvetlenül feltölthesse a mobilapplikáció segítségével és utána a kártyájával fizethessen, tehát ne kelljen számlát kérnie.

BKHU: - Mert ugye a számla bonyolult, be kell küldeni postán, nem azonnali az egyenlegváltozás, stb., tehát teljesen kikerüljük vele a digitalizáció előnyeit...

B.Zs.: - Így van, ráadásul külön költséggel is jár.

BKHU: - Van-e a fenti mobilapplikációs szolgáltatást nyújtó egy vagy több egészségpénztár, vagy ma Magyarországon ez ma még nagyon a jövőbe mutató?

B.Zs.: - Már van olyan egészségpénztár, ahol ez már elérhető, vagy hamarosan elérhető lesz, ez az irány tehát elindult hazánkban.

BKHU: - Van-e verseny ezekben a szolgáltatásokban? Mennyire fontos az új ügyfélszerzés, vagy ügyfélmegtartás, vagy akár az, hogy a pénztári szolgáltatások is egyre színesebbek legyenek, s az ügyfelek valóban azt érezzék, hogy jó kezekben vannak a pénzügyeik a pénztárak terén is?

B.Zs.: - Elindult ebben egy erőteljes verseny és a pénztárak minden szempontból igyekeznek közelebb kerülni az ügyfélhez és azt mutatni, hogy ez egy nyitott szervezet, amelynek bonyolult az adminisztrációja ugyan, de mindenben próbál segíteni, hogy ezt megkönnyítse, és ehhez különböző akciókkal, és digitális eszközökkel hozzá is tud járulni. Például egy mobilalkalmazás mindenképpen előnyt jelent, hiszen megkönnyíti a számlázás jogszabálykövetés miatti bonyolult folyamatát.  Ahhoz, hogy a pénztári környezet azt mutathassa, hogy ügyfélbarát és a tagjait szeretnék segíteni abban, hogy a legkönnyebb utat választhassák az ügyeik intézéséhez, mindenképpen kellenek ezek az eszközök.

BKHU: - Így tehát a mobilapplikáció segíthet abban, hogy a különféle, bonyolultan kezelt egyenlegeket megmutassa, elmagyarázza, hogy mennyi pénz áll rendelkezésre...

B.Zs.: - Így van. De akár fókuszáltatni is lehet az ügyfelet. Meg lehet neki mutatni például, hogy ha bizonyos típusú tranzakciókat használ, akkor ezekhez mi kapcsolódik. Tehát egy edukáció is elindulhat.

BKHU: - Valóban, az edukáció annak ellenére megjelenhet, hogy ezek a szolgáltatások már 20 évesek, vagy még idősebbek, de sokan még mindig csak úgy tekintenek rá, mint egy adójóváírást biztosító lehetőségre, amit a cafeteria keretében kapnak. Hogyan lehet ebből kimozdulni és átfordítani a pénztári környezetet a mai trendi, a fizetést és a vásárlási kedvezményeket jobban biztosító digitalizált világba? Mit kellene tenniük a pénztárszolgáltatóknak?

B.Zs.: - Szerintem mindenképpen olyan komplexebb szolgáltatási együttműködéseket kell alapossággal megtervezni, kialakítani és megvalósítani, amelyek utána nyújtják azt a többletszolgáltatást, amitől nem csak azt gondolja a pénztártag, hogy ez csak egy 20 százalékos adójóváírást biztosít, hanem hogy tényleg segített a problémájában. Ennek például lehet egy olyan egyszerűbb módja, hogy tudjam, hogy hová kell mennem, ahol most épp kedvezményesen tudok vásárolni. Bonyolultabb módja pedig az, amikor komplexebb egészségügyi vagy pénztári szolgáltatás esetén több ajánlat közül választhatom ki a számomra leginkább megfelelőt. Tehát akár csomagot is tudjon ajánlani a kiválasztási folyamat végén.

BKHU: - Vannak-e Magyarországon arra vonatkozó kutatások, adatok, hogy akár az életkor szerinti, akár a jövedelmi helyzet szerinti megkülönböztetés terén, de fogékonyak az ügyfelek a digitalizációra? Azaz hogy mennyire lehetne bevonni őket ebbe, és mennyire lehetnének partnerek ezekben a fejlesztésekben, mennyire használnák ki az előnyeit?

B.Zs.: - Erre a szektorra mérten ugyanúgy vannak kutatások, számadatok, de én azt gondolom, hogy a számadatok ugyanazok, amelyek egy adott életkorra vonatkozó demográfiai vagy szociodemográfiai vonatkozásban ma láthatóak más, bankkártyás vagy mobilapplikációs, általános pénzügyi szolgáltatásoknál. Ami fontos, hogy tanítsuk meg az ügyfeleket, hogy gondoskodóak legyenek magukról már most, a jövő ugyanis igenis magában hordozza, hogy öngondoskodás legyen mindenekelőtt. Ezekhez viszont támogatást kell nyújtani azoknak a generációknak, akik a mobilon nézik a híreket nap mint nap és azon keresztül intézik a napi dolgaikat.

BKHU: - Az NFC-s mobiltelefonokon már 2 éve elérhető Magyarországon, hogy azokkal fizetni is lehessen, tehát a kártya kezd a mobilba beintegrálódni, s ezzel a mobiltelefon egy bankkártya lenni. Hogy állunk ezzel az egészségpénztárak tekintetében, illetve lehet-e ilyen egyáltalán Magyarországon, hiszen a kártyaelfogadó terminálok már képesek lennének nyújtani ezt a technológiát?

B.Zs.: - Hazánkban ez még nagyon gyerekcipőben jár. Lehetne ez egy irányvonal, de én azt gondolom inkább, hogy a pénztáraknak előbb más akadályokat kéne legyőzniük ahhoz, hogy utána ezt a lépést is megtegyék. Jelenleg tehát nem ennek kellene fókuszban lennie. Én azt gondolom, hogy jelenleg már az jó lenne, ha megtámogatnák az ügyfelet abban, hogy a legkönnyebb fizetési módot tudja választani, az egészségpénztári kártyáknál pedig bevezetni az érintéses fizetést. A szolgáltatásokra utána kellene összpontosítani és ezeknek a továbbfejlesztett változata lehetne a mobilos fizetés. Hangsúlyoznám újra, hogy az ügyfeleket is meg kell tanítani, továbbá mérni is kell, hogy mennyire fogadják ezt el ebben a szektorban.

BKHU: - Tehát először akkor a kártya legyen érintéses, és ha ezt megszokták az ügyfelek, akkor lehessen a pénztári mobilalkalmazásokkal - egyéb szolgáltatások elérése mellett - fizetni is?

B.Zs.: - Így van, szerintem ez a helyes sorrend.

BKHU: - Köszönjük az interjút.


A Bancard Kft. gyűjtése szerint az egészségpénztárak területén az 5 legnagyobb pénztárnak már van, vagy hamarosan lesz mobilalkalmazása, érintéses fizetésre használható egészségpénztári kártya viszont egyik pénztárnál sincs. A vizsgált egészségpénztárak:

Prémium: van mobilalkalmazás iOS, Android, Windows rendszerekre
Medicina: van mobilalkalmazás iOS, Android rendszerekre
MKB: van mobilalkalmazás iOS, Android rendszerekre
Tempó: van mobilalkalmazás Android rendszerre
OTP: a mobilalkalmazás fejlesztés alatt van
Patika: nincs mobilalkalmazás
Dimenzió: nincs mobilalkalmazás
Generali: nincs mobilalkalmazás
Vasutas: nincs mobilalkalmazás
Vitamin: nincs mobilalkalmazás

Világtrendek a digitalizációban - kitekintő

Bár a nyugati országokban is a hazai egészségbiztosítási rendszerhez hasonló többpilléres modellek üzemelnek, mégsem lehet azokat a magyar rendszerhez hasonlítani, elsősorban azért, mert finanszírozási hátterük gyökeresen eltér a mienkétől: az alapvetően versenyszféra által kínált egészségbiztosítási ellátásokat egy szűkebb állami biztosítás egészíti ki.

Erre egy sokat emlegetett példa az Egyesült Államok egészségbiztosítási rendszere, melynek egyik tipikus mobilalkalmazása a USAmeriBank saját fejlesztésű applikációja.  A mobilalkalmazás képes az egészségügyi számlák valós idejű egyenlegének kijelzése mellett a költések kimutatására és csoportosítására, azok grafikus kijelzésére, a folyamatban lévő számlák és követelések kezelésére, egyetlen klikkel pedig hívható az ügyfélszolgálat, vagy írhatunk hozzájuk e-mailt.



Egy sokkal szofisztikáltabb mobilalkalmazás az izraeli Maccabi Healthcare Services megoldása, amely nem csak az ügyfelet szolgálja ki digitálisan, de a teljes recept kiváltási folyamat és elszámolás is teljesen papírmentesen zajlik, természetesen a patikák bevonásával. Sőt, nem csak a recept kiváltás digitalizált, hanem az ügyfél az alkalmazáson keresztül tekintheti meg a laboratóriumi eredményeit, beleértve a röntgen, ultrahang, EKG eredményeket, és ezen keresztül egyeztethet időpontot is az orvosaival, vagy mondhatja le azt.

Végezetül arra is találhatunk példákat, hogy az állami egészségügyi ellátás is jobb kiszolgálást nyújthat a digitális világ közvetítésével. Az ausztrál állami egészségbiztosító alkalmazása  segítségével az állami számlával rendelkező ügyfelek regisztráció után frissíthetik adataikat, egészségpénztári kártyát rendelhetnek maguknak, megtekinthetik az elmúlt 3 év biztosítási eseményeit és a számlamozgásaik kivonatát magukról és a 14 év alatti gyermekeikről, sőt még szervdonorként is regisztrálhatnak, vagy módosíthatják, törölhetik azt.

Magyarországon már ezek töredéke is áttörés lenne a digitális szolgáltatásokban annak ellenére, hogy sokan azt sem tudják, hogy az ügyfélkapun keresztül bármilyen böngészővel, így akár mobiltelefonról is már régóta lekérdezhető az állami egészségbiztosító által finanszírozott ellátások összege és időpontja 15 évre visszamenőleg, továbbá megtekinthető, hogy a patikák mely időpontokban kérdezték le az ügyfél vénytörténeti adatait, illetve a munkáltató bejelentette-e az alkalmazottját a biztosítóhoz.

 

Vissza a cikkekhez

Keresés

Bank szerinti cikk szűrés

Bankkártya klub

 Email:
 Jelszó:
Elfelejtett jelszó