E-kereskedelem okosan

2000.08.09. 00:05 | Sajtószemle
Alkalmazzák autóbuszon, síliften, repülőgépen, boltban, iskolában, telefonban és őrzött épületben. Sok százmillió darab van forgalomban, s ezernyi próbaprogram fut a bevezetésére. Az intelligens kártya már negyedszázada "velünk él", mégis szinte mindenki úgy beszél róla, mintha egy megoldásokat lázasan kereső, kezdetleges állapotú technológia szülötte volna.
  Az intelligens kártyákat feltalálásuk óta ideális és biztonságos készpénzkímélő fizetőeszközként propagálják, olyanoknak, amelyek elektronikus pénztárcán egyesíthetik a debit és credit funkciókat. A francia bankkártyák már egy évtizede "okosak", s a Europay egyik nemzetközi programja jóvoltából már Szlovákiában is elfogadnak egy brit intelligens fizetési kártyát. Az ilyen jellegű műanyag lapok a Financial Times szerint azonban csak idő múltával hódíthatják meg majd a világot, mert a bankok nemigen igyekeznek kibocsátani ilyesfajta drága fizetési kártyákat, s a feldolgozáshoz szükséges infrastruktúra sem igen épült még ki. A kiskereskedők pedig - érthető módon - mindaddig vonakodnak megtenni az idevágó technológiai beruházásokat, ameddig nem kerül nagy számú chipkártya forgalomba.
  Ez a patthelyzet most feloldódhat, mert a többfunkciós intelligens kártyák jól hozzáilleszthetők a Windows 2000 operációs rendszer biztonsági követelményeihez, s megtehetjük, hogy PC-nkre intelligens Visa vagy MasterCard kártyával jelentkezzünk be, s e kártya elektronikus pénztárca, nyilvános kulcsú infrastruktúra és hitelfunkcióit nyomban fel is használhatjuk az interneten való vásárlásra, illetve az áru ellenértékének biztonságos kifizetésére. Az intelligenskártya-fejlesztésekkel foglalkozó Gemplus marketingigazgatója, Nicholas Norman jelentős keresletnövekedést vár a hitel-, a biztonsági és az e-üzleti funkciók kombinálásától.
  A bátor úttörő szerepét az Egyesült Államokban az American Express tavaly nyáron kibocsátott Blue Cardja játssza. Ezt egykattintásos bevásárlóeszközként tartják számon, mert ha a programban részt vevő tagok egyszer már nyilvántartásba vetették magukat és létrehoznak egy elektronikus pénztárcát, akkor az e-vásárlások alkalmával már nem kell bepötyögniük személyes adataikat vagy a kártyaszámot. A vásárlók tehát csak kattintanak és vásárolnak, s ez jót tesz az eladó és a kibocsátó bank üzletmenetének. Az Amex intelligens kártyákért felelős alelnöke szerint ugyanis eddig az on-line vásárlások 70 százaléka tranzakció közben meghiúsult, mert a vevőnek elege lett abból, hogy folyton be kellett vinnie az adatait. A kártyalapka emellett még információt tárolhat a kibocsátók pontgyűjtő akcióiról: a Blue Card birtokosa zsebolvasójával olvashatja le közülük a rá is vonatkozókat.
  A Windows 2000-beli kártya alapú hálózatbiztonsági tulajdonságukat legvalószínűbben a vállalati szektorban lehet leginkább hasznosítani; ebben a körben már a kombikártyák terjedése is várható. Egyetlen ilyen multifunkcionális intelligens kártya engedélyezheti ugyanis a hálózati hozzáférést, szolgálhat a személyzet belépőkártyájául, használható elektronikus pénztárcaként a cég menzáján vagy italárusító automatáiban, s lehet vele parkolni, meg utazni a tömegközlekedésben.
  A brit Barclays Bank az ActiveCard rendszerén alapuló kártyát adott dolgozóinak, s azok elérhetik vele a pénzintézet betárcsázásos, nagy ügyfeleknek szóló, IP alapú elektronikus banki hálózatát. Az okos azonosító lapocska révén a banki menedzserek a Barclays bármely, erre alkalmas számítógépéről hozzáférhetnek elektronikus postájukhoz, nem kell minduntalan visszaszaladniuk a szobájukba.
  Az NCR már foglalkozik webes, érintőképernyős ATM-ek installálásával, ezekről lehet számlákat kifizetni, jegyet rendelni és kinyomtatni, illetve on-line módon vásárolni - mellesleg készpénzt is felvenni. Az effajta értéknövelő szolgáltatások fontos marketingfogások lehetnek ebben a mai korban, amikor kiemelt szerepet kap az ügyfélkapcsolatok kezelése és a márka promóciója. Arról már nem is beszélve, hogy a hagyományos ATM-ek költségcsökkentő funkciója bevételnövelő funkcióvá válik.
M. A.
Vissza a cikkekhez

Keresés

Bank szerinti cikk szűrés

Bankkártya klub

 Email:
 Jelszó:
Elfelejtett jelszó