Behálózott lakossági ügyfelek
2000.09.18. 06:35 | |
A bankok telefonos szolgáltatásainak (sokan ezt a lehetőséget is elektronikus megoldásnak nevezik) térnyeréséhez mindenképpen szükség volt arra, hogy a magyar telefonellátottság a mai szintjére kerüljön. Az adatok azt mutatják, hogy ezen a téren a pénzintézeteknek nem is kell semmilyen korláttal szembesülniük. Nem egészen ez a helyzet azonban az elektronikus folyószámla-kínálattal.
Hazánkban a Carnation Consulting felmérése szerint a lakosság alig öt százaléka használja az Internetet, a háztartásokban található számítógépek száma is igencsak hagy maga után kívánnivalókat. A pénzintézetek között viszont gombamód szaporodik azoknak a száma, amelyek ügyfeleiket egyenesen Interneten bankolásra csábítják.
A legnagyobb sikereket ezen a téren a bankszolgáltatáshoz az otthoni számítógépet nem is elsőként ajánló OTP Bank mutathatja fel. A pénzintézettel augusztus végén már 27 711 ügyfél szerződött a HáziB@nk használatára. Az OTP Banktól kapott tájékoztatás szerint ez számukra az interneten bankolóknál 90 százalékos piacrészesedést jelent.
Az ügyfelek a világháló segítségével intézhetik egyébként bankügyeiket az Inter-Európa Banknál, a Raiffeisen Banknál és a Citibanknál és a HBW Express Takarékszövetkezetnél is. Nem mindegy azonban, hogy a pénzügyi műveleteket vagy akár informálódást végző ügyfél telefonszámláját mennyivel terheli ez meg.
Azoknál a bankoknál ugyanis, amelyek a világhálót csak speciális felületként használják, elképzelhető, hogy az összeköttetés nem az ügyfél Internet-szolgáltatóján keresztül, hanem egy saját vonalon jön létre. Ennek gyakorlati jelentősége például az, hogy a távolsági hívások árát az országban alkalmazott telefontarifák és nem a jóval kedvezményesebb világhálós díjak szerint kell megfizetni.
Amennyiben pedig a kínálatot ilyen szempontból tekintjük át, akkor kiderül: a ma ajánlott Internet banking többsége alig különbözik a már régebben kínált egyéb (modem segítségével kialakított) elektronikus kapcsolattól.
A kedvezőtlen statisztikai adatok ellenére egyébként a lakosság számára az elektronikus lehetőséget régebben is biztosító bankok között akad olyan, amely kezdeti elégedetlensége után ma már a szolgáltatás iránti igény határozott fejlődéséről számolt be.
Az Inter-Európa BankoNet szolgáltatásának ügyfelei - tudtuk meg a pénzintézet marketingosztályán Szinai Ádámtól - jóval meghaladják a háromezret.
Pontosabb adatot a bank sem erről, sem pedig a rendszeren keresztül lebonyolított forgalom nagyságáról nem adhat - tette hozzá. Annyit azonban elárult, hogy az összes készpénzátutalás 10 százaléka már elektronikus módon, vagyis a BankoNet felhasználásával történik.
Még kedvezőbb eredményekről ad számot a CIB Bank. A CIB Bank kifejezetten a lakosság részére 1997 júniusa óta ajánl elektronikus kapcsolatot. A CIB Házibank - mint a pénzintézetnél elmondták - a vállalkozások számára nyújtott elektronikus számlakapcsolathoz hasonlóan az utóbbi évben dinamikusan fejlődik. Az adatok azt mutatják, hogy havonta átlagosan százan nyitnak, lépnek be a felhasználók közé. A pénzintézetnél jelenleg közel háromezerre tehető a Házibank ügyfeleinek száma. Az előző év hasonló időszakához viszonyítva pedig az elektronikusan indított átutalási megbízások száma, illetve értéke megnégyszereződött.
A bankügyeiket otthonról intézőknek viszont a ma Magyarországon átlagosnak számítónál valamivel jobb technikai felkészültséggel kell rendelkezniük. A Raiffeisen Banknál például a szolgáltatás igénybevételéhez elengedhetetlen a Pentium processzoros (minimum 133 Mhz) számítógép, 20 MB szabad hely a winchesteren, legalább 95-ös Microsoft Windows vagy Windows NT 4.0 operációs rendszer, illetve 32 bites Internetböngésző. Erre alkalmas a 4.6-os Netscape Communicator vagy a Microsoft Internet Explorer 4.0 - és persze az újabb változatok.
Hasonló követelményeket támaszt a többi banki rendszer is. Az OTP Banknál és a Citibanknál nem is próbálkozhat valaki az Internet banking (ezek valóban világhálós megoldások) használatával, ha a számítógépén nem működik a JavaScript. A Citibanknál egyébként Quicken 6.0 és Quicken 98 szoftver is kell. Mindez azonban megfelelő színvonalú PC esetén a felhasználónak egészen biztosan nem okozhat gondot. Óvni lehet viszont mindenkit attól, hogy ezeknek a rendszereknek a használatát éppen csak megfelelő (amelynél a szükséges beállításokat csak "bűvészmutatványokkal" lehet kicsikarni) géppel kezdje meg. A jó játékot (hiszen ezeknek a tetszetős szoftvereknek a futtatása ilyen elemet sem nélkülöz) és a kényelmes ügyintézést ugyanis ilyen esetekben könnyen a hosszúság válthatja fel.
A megfelelő technikai feltételek azokhoz a rendszerekhez sem ártanak, amelyek az ügyféllel az elektronikus kapcsolatot egy modem közbeiktatásával teremtik meg. A modem egyébként többnyire kiváltható az ISDN telefonvonal révén.
A lakossági üzletágnál komolyan a ringbe szálló pénzintézetek kínálatához a számítógépes összeköttetés mellett természetesen megtalálható a telefonos, sőt a mobiltelefonos választék is. A bankok ügyfeleiknek egyre inkább ezek kombinációját ajánlgatják.
A pénzintézetek az elektronikus megoldások elterjesztése érdekében általában különböző kedvezményeket alkalmaznak. Ezek bevezetése természetes is, hiszen az ilyen típusú kapcsolat a bankoknak is gazdaságosabb, hiszen az élőmunka-igényt csökkenti. Márpedig a lakossági üzletágat éppen az teszi igazán drágává, hogy sok fiók fenntartása és jelentős alkalmazotti létszám biztosítása szükséges hozzá. Ezt egyébként - a szakemberek szerint - igazán az elektronika sem válthatja ki, de nem mindegy, hogy hány fiókkal és azokban milyen létszámmal lehet dolgozni.
Nem véletlen, hogy a Raiffeisen Bank és a CIB Bank is igyekszik minél szélesebb körben népszerűsíteni elektronikus megoldásait, de azért a hálózatfejlesztéssel sem hagyott fel. A Citibank tulajdonképpen az ING Bank lakossági ügyfeleinek megvásárlásával próbál előrelépni, amelynek sikerességét csak a jövőben ítélhetjük meg. A Kereskedelmi és Hitelbank (K&H) már teszteli magánügyfeleinek szánt számítógépes rendszerét, a Budapest Bank pedig bejelentette, hogy rövidesen elindul internetes lakossági szolgáltatásával. Kérdés persze, hogy ezeknek a fejlesztéseknek a befejezése egybeesik-e az igények robbanásszerű növekedésével. E nélkül ugyanis nehéz elképzelni, hogy ennyi szereplő igazán jövedelmezően működhessen a ma még igencsak szűk piacon.
Elgondolkodtató az is, hogy a szélesebb értelemben vett elektronikus szolgáltatásoknál nemcsak az Internet esetében tud igazán impozáns számokat felmutatni az OTP Bank. Az
OTP TeleBankra (amely informálódásra és előre megadott számokra átutalásra is alkalmas) havonta 1,8 millió hívás érkezik. A TeleBank Center (itt betétlekötés, tetszőleges átutalás, hiteligénylés - szóval szinte minden végezhető) szerződött ügyfeleinek száma augusztus végén meghaladta a 91 ezret. A Mobil TeleBank (ez mobiltelefon segítségével egyenleg, illetve forgalom, valamint például tőzsdei árfolyamok lekérdezésére, 2000 februárjától pedig az úgynevezett Kártya Kontroll-szolgáltatás igénybevételére is alkalmas) igénybevevőinek száma majdnem 16 ezer, a havonta kiküldött rövid szöveges üzenetek (SMS) mennyisége pedig 380 ezer.
A számok (és persze a szolgáltatási paletta) alapján bizton állíthatjuk, hogy ezután tömegesen aligha hagyják el ügyfelek az OTP Bankot. Megkockáztathatjuk még azt is, hogy akadhatnak, akik inkább visszatérnek az egykor igencsak lenézett tömegszolgáltatással és zsúfolt fiókokkal hírbe hozott pénzintézethez. Ilyen körülmények között pedig a többiek térnyerése igazán csak úgy képzelhető el, ha a fejlett pénzügyi szolgáltatásokat igénylők köre is dinamikusan bővül.
A piac átrendezésének eszköze lehetne egyébként a díjverseny, de ez ma még nem bontakozott markánsan ki. Pontosabban: a legnagyobb magyarországi bank és konkurensei között, ha minden tényezőt (a szolgáltatások köre, saját - az idegennél kedvezményesebben használható - bankjegykiadó hálózat, illetve automatikus kártyaleolvasó) figyelembe veszünk, gyakorlatilag elhanyagolható az árkülönbség.