Kártyák, trükkök, bűvészmutatványok

2000.09.26. 14:00 | Sajtószemle
Rendhagyó fórumot szervezett a Business Leaders Forum a magyarországi kanadai kereskedelmi kamarával közösen. Egy viszonylag széles körű kerekasztal-beszélgetésen bankszakemberek, szoftvercégek, tanácsadók és ügyvédek cserélhették ki véleményüket arról, hogy hová fejlődik a világban és hová Magyarországon az e-commerce. Az internetes kereskedelem és általában az egész üzletág mérésével foglalkozó Carnation Internet Consulting elnöke, Szekfű Balázs szerint érdekes ellentmondásban áll egymással az e-business fejlődése a világhálón és a hazai huzalokon.
Míg idén áprilisban érezhetően elfordult a befektetők figyelme az IT-üzletág kis- és középvállalataitól a világ nagy tőzsdéin, addig Magyarországon, úgy tűnik töretlen az alapítási láz, újabb és újabb cégek alakulnak, amelyek nagyságrendjében egyelőre nem túl jelentós, viszont egyre növekvő ütemben gyarapodó tőkét vonzanak. Ami nagyon nehéznek tűnik, az a statisztika, pontosabban annak becslése, hogy mekkora forgalom bonyolódik az interneten. Az e-business még csak most indul Magyarországon, vagyis a Carnation véleménye szerint senki sem késett el, aki itt akar IT-üzletbe fogni. A Microsoft szakembere, Tordai Balázs szerint az IT újfajta gondolkodásmódot igényel, amely már kialakult a Microsoftnál, ez pedig az emberközpontú szolgáltatás. Vagyis hogy bárki bárhol bármilyen információhoz hozzáférhessen.
A kerekasztal-konferencia jó alkalmat adott arra is, hogy a vállalati szakemberek kicseréljék a véleményüket. Érdekes módon az ügyvédeknek leginkább az okozott problémát, ahogy az Ernst and Young igazgatóhelyettesének, Mérő Mátyásnak is, hogy miként lehet megőrizni az e-business bizalmas voltát, és vajon miként lehetne az interneten küldött vállalati iratokat egyenjogúvá tenni a most használatos eredetiekkel. Nagyon könnyű egy faxot hamisítani, de még könnyebb az e-mailen keresztül hamis üzenetet küldeni. Ennek kivédésére szolgál majd az elektronikus aláírásról szóló jogszabály is, amelyet egyelőre csak szövegeznek Magyarországon, és az elfogadás nagyon távolinak tűnik. Eközben azonban elindult az internetes bankolás is, ahol alapvető feltétel a biztonság. A vállalati szakemberek véleménye megoszlott arról, hogy vajon mekkora igény van valójában az ilyesfajta szolgáltatások iránt. De az egyértelműen kiderült, hogy bankok számára megéri az e-businessnek ez a formája. A hagyományos bank-ügyfél kapcsolatnak mindössze tizedébe kerül egy call center, és még ennek a költségnek is mindössze negyedét teszi ki az e-bank költsége. A jövő, és itt öt-tíz évet jelöltek meg határidőként, mindenképpen az internetes bankolásé, ám addig a call centerek mutatnak utat. Ebben az esetben ugyanis a legfőbb előny az, hogy az ügyfél nem megy be a bankba, a közüzem ügyfélszolgálati irodájába, hanem telefonon intézi el az ügyeit. Régebben úgy hittük - fogalmazott egy banki szakember -, hogy a call center teljes mértékben helyettesítheti majd a bankfiókot, de ezek az álmaink nem teljesültek. A kettő egymást kiegészítve működhet.
Az e-business mellett azonban megjelent az m-business, vagyis a mobilon keresztül intézhető üzletek sora. Ez a teljesen új lehetőség még inkább testreszabottá teheti a szolgáltatásokat a világnak szinte tetszőleges pontjáról. Jelenleg úgy tűnik, hogy ez az üzletág elsősorban Európában arathat sikert, ahol a mobilok jóval elterjedtebbek, mint az USA-ban. Ennek oka egyszerű, a vezetékes ellátás annyira magas színvonalú volt az óceánon túl, hogy ott kevésbé terjedt el a mindenképpen drágább mobil. Svédországban viszont, ahol nagy a mobilpenetráció, már vannak olyan italautomaták, melyeket mobilon fölhívhatunk és automatikusan meg is terheli a számlánkat, miután kiadta az italunkat. Ez a megoldás csak az első pillanatban tűnik drágának, hiszen nagyon jelentős munkaerő-megtakarítás érhető el rajta keresztül. Mindez azonban még csak a távoli jövő, de például a bankkártya-rendszerek hallatlan fejlődésnek indultak az on-line adatátvitel felgyorsulása miatt. Miután az információk azonnal rendelkezésre állnak és beérkeznek a központi számítógépbe, tehát az, hogy valahol fizettünk a kártyánkkal, így a speciális visszaélés analízisprogramok segítségével azonnal kiszűrhető, hogy vajon a tulajdonosa fizetett-e a kártyával, vagy valaki visszaélt vele. Ezek a programok ugyanis kitanulják a kártyatulajdonos* tulajdonságait, és pontosan képesek modellezni azt. Ez viszont már egy olyan jövőképet vetít a fogyasztók elé, amelyben el kell dönteniük, hol van magánéletükben az a pont, ameddig engedik az információtechnológiát eljutni.

Megj.:
*kártyabirtokosok
(BNI)
Vissza a cikkekhez

Keresés

Bank szerinti cikk szűrés

Bankkártya klub

 Email:
 Jelszó:
Elfelejtett jelszó