A Visa e-kereskedelmi víziója

2000.09.27. 08:00 | Sajtószemle
Már ma is az internetes vásárlások a Visa leggyorsabban növekvő üzletága, s az előrejelzések megerősítik azt a széles körben elterjedt nézetet, amely szerint ez a tendencia a jövőben is folytatódni fog - többek között ez áll a nemzetközi bankkártyatársaság beszámolójában. Ebben egyébként a Visa arról is szólt, hogy hogyan szándékozik bevezetni ügyfeleinek és partnerkereskedőinek előbb a mobil kereskedelmet, majd az univerzális kereskedelmet.
A tavaly a Föld népessége által fogyasztási cikkekre fordított összegnek közel 8 százaléka kapcsolódott Visa-kártyákhoz, 100 százalékkal több, mint 1994-ben. A Visa-kártyákkal évente végzett nagyjából 21 milliárd tranzakcióból 1600 milliárd dolláros éves forgalom származik. Ennek az összegnek ma a 2 százalékát költik el az interneten át; ez nem túl nagy arány, de azt jelenti, hogy Visa-kártyákkal évi 32 milliárd dollár értékben vásárolnak a világhálón. A Visa várakozásai szerint az elektronikus kereskedelmi tranzakciók aránya öt éven belül több lesz 10 százaléknál.
Radu Obreja, a Visa Magyarországért felelős menedzsere szerint az elektronikus kereskedelem megjelenését a társaság úgy fogta fel, hogy a 19 millió kereskedő mellett további 400 millió potenciális tranzakciós helyszínhez jutott - a világon ennyi számítógépről érhető el ugyanis az Internet. Az e-kereskedelem azonban nem áll meg ezen a szinten: nagyon gyorsan terjed, és csupán idő kérdése, mikor csatlakozik Magyarország is a nemzetközi trendhez. Hazánkban és a többi kelet-közép-európai országban - ahol még gyerekcipőben jár az elektronikus kereskedelem - az on-line vásárlás akkor fog elterjedni, ha köztudomásúvá válik az új módszer kínálta biztonság és választék.
Az e-kereskedelem további lendületes fejlődésében fontos szerepet játszanak az intelligens kártyák - más néven chipkártyák -, ezek ugyanis egyetlen műanyag lapon többféle funkciót (terheléses, illetve hitelkártyát, elektronikus pénztárcát, biztonságos internetes vásárlási jellemzőket), emelt szintű biztonságot és rugalmasságot kínálnak. A Visa várakozásai szerint öt év múlva a Visa-logóval ellátott műanyag kártyák 20 százaléka már intelligens kártya lesz, s tíz éven belül az lesz valamennyi. A Visa International az elektronikus kereskedelem feltételeinek megteremtésén túl elkezdte bevezetni a mobil kereskedelmet. Obreja szerint a mobil kereskedelem jóvoltából a korábban említett 400 millió PC mellett a nemzetközi piac közel 1 milliárd vezeték nélküli eszköze is hamarosan kártyás tranzakciók helyszíne lehet. A Visa víziója szerint az m-kereskedelem kialakulása az univerzális kereskedelem - az u-kereskedelem - korát vetíti előre. Ezen a piacon már nem lesznek meg a kereskedelem hagyományos korlátai - a nemzeti valuták, a földrajzi és fizikai határok -, tér és időbeli korlátok nélkül lehet majd tranzakciókat lebonyolítani. Addig azonban még nagyon sok munkára van szükség. Az ez irányú kutatási munkában a Visa magyar tagbankjai is fontos szerepet töltenek be, s sok szemináriumon, stratégiai megbeszélésen vesznek részt, hogy a magyar kártyatulajdonosok is mielőbb élvezhessék az új technológiák adta könnyebbségeket.
M. A.
Vissza a cikkekhez

Keresés

Bank szerinti cikk szűrés

Bankkártya klub

 Email:
 Jelszó:
Elfelejtett jelszó