OTP Direkt, avagy az internetes bankolás buktatói (Naiv Ügyfél 6)

2001.11.10. 12:00 | Sajtószemle

Naiv Ügyfél elektronikus számlacsomagra vágyik, az online megrendeléssel azonban koránt sincs elintézve a dolog. Két hét alatt létrejön a számlacsomag, két hónap után pedig bankkártyát is sikerül szereznie hozzá. Háromhavi szaladgálás és telefonálgatás után sikerül elérnie, hogy valóban csak azokat a költségeket számítsák fel neki, amelyek a hirdetményben szerepelnek.
 Kedvenc hárombetűs bankunk nemrég új image-et vagy ahogy mostanában mondani szokás, imázst kapott, az OTP Direkt szlogennel. A fogalom a PR-szövegek alapján a házibank, telebank és egy elektronikus számlacsomag együttesét tartalmazza. A dolog lényege, hogy az ügyfél közvetlenül, gyorsan, elektronikus módon tudja a bankügyeit intézni.
 Naiv Ügyfél számára azonban gyorsan kiderült, hogy a valóság némileg eltér a prospektus szövegétől.

Az OTP honlapja

Manapság a bankkártyákat lassan a luxuscikkek közé sorolhatjuk, mert egy komolyabb kártya (pl. Visa Classic) havi (!) díja abban az esetben, ha a naiv ügyfél nem elégszik meg azzal, hogy a pénzkivételekért fizet, hanem még esetleg egy mobilbank szolgáltatást is megrendel, továbbá egy hónapban mondjuk 2-3 alkalommal vesz ki pénzt, esetleg vásárol kártyával (amikor is az automatikus értesítő SMS-ért szintén fizetni kell), a havi díj bizony eléri a 6-800 Ft-ot, tessék csak utánaszámolni.

Fix összegért három számla

De erre jön a nagy ötlet: az elektronikus számlacsomag, á la OTP. Mi is ez a számlacsomag? Az ügyfél havi fix összeget fizet. Ennek fejében egy hónapban négyszer vehet ki ingyen pénzt, naponta kap SMS-ben számlaértesítőt, nincs havi zárlati díj, viszont van 2 plusz alszámla.
 Az egyik, az ún. webkártya számla, amellyel az interneten lehet biztonságosan vásárolni, a másik a megtakarítási számla. Ezen a számlán jóval magasabb kamattal kamatozik a pénz anélkül, hogy le kellene kötni. Egy hónapban kétszer ingyen lehet visszautalni a pénzt a megtakarítási számláról a normál számlára. Tiszta sor, ez kell nekem.

Elektronikus rendelés

Nosza 1-2 kattintás és a bank e-szemléletéhez híven egy webes formon keresztül már el is indítottam a lakossági folyószámláról elektronikus számlára történő konverziót, meglévő folyószámla esetén ugyanis nem kell új számlát nyitni. Valószínűleg az ügyfél kényelmét szolgálja az a tény, hogy az igényléshez elegendő az ügyfél neve és a számlaszáma, mint azonosítók. De hát majd úgy is felveszi a bank a kapcsolatot az igénylés megerősítése miatt, gondolná a naiv ügyfél, hiszen az igénylő formon elérhetőségeket is meg kellett adni.
 Így hát vártam is türelmesen, hátha egy kellemes telebankcenteres női hang megkeres, hogy akkor nagyon örülnek az igénylésemnek, és valóban szeretném-e eme új szolgáltatásukat. Természetesen nem így történt. Két hét eltelt, de nem kaptam semmilyen értesítőt. Se egy hagyományos levél, se egy automatikus e-mail, se egy telefon. Úgy látszik mégsem annyira fontos a banknak ez az új konstrukció. Megjegyzem, a HáziBank-azonosítóra is jó pár hetet vártam anno mindenféle visszajelzés nélkül, azt is elektronikus módon lehetett igényelni, weben keresztül.
 Aztán megtörtént a csoda, és az igénylés elküldése után mintegy két héttel megérkezett az első SMS-értesítés. Hurrá, akkor mégis elkezdődött valami. Azért az egy kicsit furcsa, hogy az ügyféllel való személyes egyeztetés nélkül megindítanak egy ilyen akciót, aminek azért költségvonzata is van.... Na mindegy.

Bankkártyára várva

A számlacsomaghoz jár egy új bankkártya is. Ezt is jó lenne megkapni. Egy hónap várakozás, semmi. Türelmes ember vagyok, de azért ennyi idő alatt el kellett volna készülnie egy bankkártyának. Telefon a Telebank Centerbe. Kedves női hang: a kártya pont ma érkezett meg a számlavezető fiókba, pár napon belül biztos kapok róla levélben értesítést. Újabb 8-10 nap, értesítő sehol. Ekkor már kb. két hónap telt el az igénylés óta, úgy látszik ezek az elektronikus folyamatok kicsit lassabban mennek, mint a hagyományosak.
 Merész lépésre szántam el magam, és az értesítést meg sem várva, elmentem a számlavezető fiókba. A kártya persze ott volt, át lehetett venni, nem mentem potyára. A számlacsomaghoz járó webkártya működésével az ügyintéző ugyan nem volt teljesen tisztában, váltig állította, hogy a kártyához jár egy 4 jegyű PIN-kód is, mert ugye azzal lehet csak a neten vásárolni, de ezt az apró tévedést rövid úton tisztáztuk. Ékes bizonyíték arra, hogy a külső píár mellett kitűnő belső píár és továbbképzés is működik.

Furcsaságok az egyenlegen

Az első megdöbbenés akkor ért, mikor megkaptam az első számlaegyenleg-értesítőt. Abból kiderült, hogy a megtakarítási számlán lévő pénz csak 50 ezer Ft felett kamatozik. Az alatt semmit. A következő értesítő még érdekesebb volt. Ezen már 100 ezer Ft lett a megtakarítási számlán a limit ahhoz, hogy valamit is kamatozzon. Sebaj, akinek kevés pénze van, ne akarjon a kamatokból megélni.
 Ám a legérdekesebb egy úgynevezett időszakos költség tétel volt, ami 60 Ft pénzlevonásban öltött testet. Az ember pár forinttal nem szokott foglalkozni, de mivel amúgy is kicsit pipás voltam a 100 ezer forintos limit miatt, felhívtam a Telebank Centert. Az ügyintéző sem értette a dolgot. A költséget a megtakarítási számláról elektronikus számlára történő, egyébként ingyenes tranzakció okozta. De hát azt ingyenesnek hirdették! O sem értette, szerinte is két átvezetés ingyenes. Már csak azért sem értette a dolgot, mert a költséget program számolja ki.
 Hoppá...ezek szerint hibás a program? Megnézik mit tehetnek.

Limitnövelés csak személyesen

Az elektronikus ügyintézés ilyen előnyei láttán, úgy gondoltam, nekem ez nagyon tetszik. Igaz, hogy ezentúl még több pénzt akasztanak le az emberről, de hát szegény banknak is meg kell élnie valamiből. Hirtelen felindulásból úgy döntöttem, ha már lúd, legyen kövér: megnövelem a HáziBankhoz kapcsolt limitemet, mert az jó lesz nekem. Ha már elektronikus bankról beszélünk, célszerű lenne ugyebár ezt is elektronikusan, de minimum a 'direkt módszerrel' megváltoztatni, azaz az offline ügyintézést (értsd az egyórás banki sorbanállást) kihagyni. Hiszen erről szól a direkt szlogen.
 Mit tesz isten, a kártyákhoz kapcsolódó limiteket meg lehet a Telebank Centeren keresztül változtatni, de a HáziBankot, ami egy tipikusan elektronikus szolgáltatás, csakis személyesen, a bankban lehet. Itt már kezdtem gyanút fogni, hogy ez nem lesz olyan egyszerű. Beballagtam hát ismét a bankfiókba. Természetesen ott ezer ember állt sorban, úgy látszik a népeket még nem fogta meg annyira az elektronikus ügyintézés szépsége, szeretik inkább offline intézni az ügyeiket. Egy középkorú úr például azért fáradt be a bankba, hogy megkérdezze, mennyi pénz van a kártyáján.

Egy azonosító nem elég

Nekem 'szerencsém' volt, mert az információs pultnál álló hölgy segített, nem kellett hosszabb ideig várakoznom. Elmondtam neki a problémám, mire ő egy POS-terminált kezdett nyomkodni. Kártya lehúzása, PIN-kód, Telebank Center kódja, és már készen is volt az új limit. Majd leesett az állam a technika eme csodájának láttán. Számítógépet már nem is kell használni, egy POS-terminálon is el lehet intézni az ilyet. Apró kellemetlenség, hogy a régi HáziBank-azonosító helyett egy újat kaptam az új limittel. A régi azonosítót pedig megszüntették. Pár perc múlva már számítógép és internet előtt ülve próbálgattam az új azonosítót.
Mondanom sem kell, hogy természetesen nem működött, csak a régi. Újabb telefon a Telebenk Centerbe. Kellemes férfihang közölte, hogy most két HáziBank-azonosítóm van. A régi még él a régi limittel, ehhez kapcsolódik az értékpapírszámlám (mert ugye már ezt is lehet interneten keresztül intézni), míg valóban van egy új azonosító is nagyobb limittel, de azzal meg nem lehet használni az értékpapírszámlát.
 Magyarán, menjek be ismét a fiókba, és tegyem rendbe ezt személyesen, mivel elektronikus úton, illetve telefonon ezt nem lehet elintézni. Már rutinosan mentem be a fiókba. Amióta elektronikusan intézem az ügyeimet, sokkal többet járok bankba. Nem tudom, ki mit gondol, de nekem más értelmezést nyert a jól csengő PR-duma a direkt ügyintézésről.
 Szóval bementem a fiókba, újabb egy óra sorbaállás, és rendeződött a HáziBank-azonosító sorsa. Egy képzettebb ügyintéző rendbe tette a dolgot. Csak azt nem értem, hogy ezt miért nem lehet elsőre, elektronikus úton elintézni. Ja és a tévesen levont időszakos költséget is visszatérítették, csak hát ezért is külön kellett szólni.

A makacs időszakos költség

Ezek után azt gondolná a szegény NÜ, hogy minden rendben van. És ekkor megjön a következő havi számlaértesítő. És azon újból szerepel a bűvös 'időszakos költség' megnevezés. És miért is? Azért mert ismét volt egy alszámlák közötti tranzakcióm. Természetesen újabb telefon a TeleBankba, és újabb ígéret, hogy jóváírják az összeget, mert a program még mindig rossz.
 Ezek után 1 hónappal a szokásos menetrend szerint ismét levonták a költséget (persze minek utalgat a naiv ügyfél az alszámlái között?). Újabb telefon. Most már ugye vagy három hónapja működik rosszul az a fránya program. A kedves telebankcenteres ügyintéző megnyugtatott, hogy tudnak a program hibájáról, de sajnos most van valami számlázórendszer átállítás is, és emiatt is lesznek fennakadások. De igyekszenek minél hamarabb javítani a hibát. Addig is telefonáljak be nyugodtan, a tévesen levont költséget jóváírják.

'Minden rendben lesz'

Egy-két nap múlva telefonon kerestek az OTP-ből. Kedves női hang, vezető beosztású pozícióból. Azt mondta, hogy most már ő is megnézte a számlámat, mert tényleg gyanús volt ez az időszakos költség, és kiderült, hogy tévesen vitték fel az adataimat, azért számít fel a program néha költséget az amúgy költségmentes tranzakciókra. De most már javították, és tényleg minden rendben lesz.

Meglátjuk.

Hozzászólások

Hozzá szeretne szólni? Akkor kérjük jelentkezzen be az oldalunkra! Ön még nem regisztrált? Itt regisztrálhat! Esetleg elfelejtette jelszavát?

Vissza a cikkekhez

Keresés

Bank szerinti cikk szűrés

Bankkártya klub

 Email:
 Jelszó:
Elfelejtett jelszó