PPO botrány: a Bankkártya.hu az internetkártyákat, azon belül is elsősorban az egyszer használatos kártyaszámot ajánlja!

2010.01.12. 13:07 | Hírek

A PPO.hu utólag bevezetett adminisztrációs díja és a regisztrált bankkártyák automatikus, az ügyfél külön megerősítése nélküli megterhelése ellen kitűnő védekezés lehet az egyszer használatos kártyaszám használata. Kár, hogy ilyen csak a Magyar Cetelem Banknál van jelenleg Magyarországon. Jelen cikkünkkel egyúttal arra szeretnénk bátorítani a magyar bankokat, hogy az internetes fizetési bizalom megőrzése érdekében további megoldásokat fejlesszenek ki, illetve működjenek közre az egyszer használatos kártyaszám magyarországi elterjesztésében!

Mint arról egy korábbi sajtószemle cikkünkben olvashatnak, a PPO.hu portál valószínűleg jogszerűen, bár nem etikusan jelentős adminisztrációs díjat vezetett be anélkül, hogy belső rendszerén kívül erről bármilyen tájékoztatást adott volna regisztrált ügyfeleinek (holott létezik hírlevél szolgáltatása), majd az idei év elején automatikusan meg is terhelte azok előre rögzített bankkártyáit.

A rendszert még régebben úgy alakították ki, hogy

- a szolgáltatások igénybe vételéhez a regisztráció kötelező legyen,
- a bankkártya számát kötelezően tárolni kelljen,
- mostantól pedig nincs lehetőség ingyenes regisztrációra (tehát amikor csak az igénybevett szolgáltatásért fizet az ügyfél),

így a szolgáltatások elérhetőségéért mindenképpen csomag- vagy adminisztrációs díjat kell fizetniük az ügyfeleknek a PPO.hu portál felé.

Mivel például a mobilfeltöltés az interneten csak a PPO.hu portálon érhető el (az internetbankokon kívül) így a változás rengeteg, addig ingyenes csomagot használó regisztrált ügyfél részére a napokban 2.490 forintos díj levonást generált.

Ezt az üzletpolitikát - mely egyébként nem ismeretlen az interneten - Magyarországon eddig nem alkalmazták, legalábbis jelentős befolyású, népszerű portálok esetében biztosan nem. Az Index.hu portálon özönlenek a felháborodott hozzászólások a témával kapcsolatos topicba, az Index cikke szerint pedig az eljárás jogszerűnek tűnik. Az azonban nyilvánvaló, hogy ezt az üzletpolitikai döntést nem etikusan, hanem a regisztrált ügyfelek megfelelő és körültekintő tájékoztatásának mellőzésével vezették be.

Az ügyfelek bankkártyáit automatikusan, korábbi felhatalmazásuk alapján, azok megerősítése nélkül terhelték meg az ÁSZF-re hivatkozva. A kártyabirtokosok a terhelés jogszerűsége esetén sajnos nem sokat tehetnek, de a Bankkártya.hu szeretné felhívni a figyelmet a következőkre.

Az internetes fizetési kultúra terjedésével sajnos várható, hogy a PPO.hu példáját más szolgáltatók is követni fogják. Például az egyik magyar ismerkedési portál is, mely közel egymillió regisztrált ügyfelet tart nyilván, s a rendszerét úgy alakította ki, hogy ingyenesen gyakorlatilag használhatatlan a portál, rejtett módon alkalmaz ismételt terhelést a díjköteles szolgáltatási időszak automatikus meghosszabbításakor.

Az ügyfél kezében nincs semmilyen más eszköz az ilyen jogszerű, de etikátlan megoldások ellen, mint hogy pontosan úgy építi fel a védekezést az adataival való visszaélés ellen, mint ahogy a kártyacsalók ellen védekezik.

A védekezés egyik hatásos ellenszere az internetkártya. Ezek közül is azok, melyek elkülönített kártyaszámlával működnek (ilyen megoldást alkalmaz a CIB Bank és az OTP Bank), hiszen ezekre az alszámlákra elegendő a fizetés előtti másodpercekben átvezetni a költéshez szükséges mennyiségű fedezetet az internetbankon keresztül, így az ügyfél által nem várt automatikus terhelések visszautasításra kerülnek fedezethiány miatt. Ugyanígy megfelelő a folyószámlához kapcsolódó, de nullás limitre beállított internetkártya megoldás, melyet az Erste Bank alkalmaz. Itt az ügyfél a kártya limitjét telefonon keresztül, a vásárlás előtti másodpercekben változtathatja meg 24-48 óra közti időtartamra.

Még hatásosabb megoldás azonban az egyszer használatos internetkártya. Ilyet sajnos jelenleg csak egyetlen bank, a Magyar Cetelem Bank kínál Magyarországon. A megoldás lényege az, hogy az ügyfél minden internetes fizetés előtt az internetbankon keresztül egy egyszer használatos bankkártyaszámot kér SMS-ben. Az így kapott kártyaszámot és CVC kódot megadva a kártyaszám az első sikeres terhelést követően azonnal automatikusan lejár, elejét véve minden későbbi jogszerű vagy jogszerűtlen terhelésnek. Ez a megoldás annyiból jobb, mint az elkülönített számlával vagy nullás limittel működő internetkártyák, hogy még véletlenül, az alszámlán hagyott pénz vagy még érvényes megemelt limit esetében sem fordulhat elő nem várt terhelés, továbbá devizában történő fizetés esetén nem kell megbecsülni az árfolyamot (és ezzel a konverziós veszteséget). Ugyanakkor tagadhatatlan, hogy itt is van feladat a fizetés előtt: minden esetben kérni kell a banktól egy egyszer használatos kártyaszámot, mely ráadásul például a PPO.hu portál esetében kötelezően rögzítendő, amit csak az ügyfélszolgálat tud a használat után felszabadítani, hiába ígérik évek óta, hogy az ügyfél saját maga is megváltoztathatja majd a rendszerben a számot.

Mindenki eldöntheti, melyik megoldás a kényelmesebb a számára, de mi - tekintettel arra, hogy fizetés előtti teendő mindhárom internetkártya megoldással van - az egyszer használatos kártyaszámot preferáljuk annak még nagyobb biztonsága miatt.

Jelen cikkünkkel arra szeretnénk bátorítani a magyar bankokat, hogy az internetes fizetési bizalom megőrzése érdekében további internetes fizetési biztonsági megoldásokat fejlesszenek ki, illetve működjenek közre az egyszer használatos kártyaszám magyarországi elterjesztésében!

Bankkártya.hu portál

Vissza a cikkekhez

Keresés

Bank szerinti cikk szűrés

Bankkártya klub

 Email:
 Jelszó:
Elfelejtett jelszó